Nieuws23.07.2016

Nederlanders wantrouwen grote internationale hulporganisaties


Geld geven aan goede doelen is best wel lastige zaak. Want aan welk doel geef je wat, geef je überhaupt wel en hoe betrouwbaar is het doel dat jij steunt eigenlijk? Om meer inzicht te krijgen in het imago van bepaalde doelen doet Hendrik Beerda Brand Consultancy elke twee jaar het Goede Doelen Merkenonderzoek.

Het sterkste merk is wederom KWF Kankerbestrijding. Zij worden gevolgd door het Rode Kruis en KiKa. Op de vierde plek vinden we het Wereld Natuur Fonds en op de vijfde de Clinicowns. Zij worden gevolgd door de Hartstichting, Unicef, Artsen zonder Grenzen en het Leger des Heils. De lijst wordt afgesloten door het Ronald McDonald Kinderfonds. Opvallend is dit jaar dat mensen vooral kiezen voor doelen die dichtbij huis zijn. Dat zou volgens het onderzoek ook de reden zijn dat organisaties als het Legers des Heils en CliniClowns zo’n sterke reputatie heeft.

Internationale hulporganisaties

Het minste vertrouwen hebben we in de internationale hulporganisaties. Mensen hebben volgens het onderzoek geen vertrouwen in de effectiviteit van de organisaties en denken hun donatiegeld niet juist wordt besteed. Toch hebben mensen wel geld over voor de vluchtelingenorganisaties. De vluchtelingencrisis heeft de noodzaak van internationale hulp weer tastbaar gemaakt. Mede door alle media-aandacht behoort VluchtelingenWerk Nederland zelfs tot de sterkste imagostijgers van de afgelopen twee jaar’, stelt merkadviseur Hendrik Beerda.

KWF

Het KWF is dit jaar dus weer het sterkste merk in goededoelenland. Het vertrouwen in de effictiviteit van de organisatie in de strijd tegen kanker is enorm groot. Daarnaast is er volgens Beerda een logische reden dat het KWF steevast op de eerste plek eindigt. ‘De ijzersterke positie van KWF Kankerbestrijding heeft de organisatie te danken aan de combinatie van angst en vertrouwen. Iedereen kent iemand in zijn omgeving met kanker, waardoor de angst voor de ziekte groot is.’

Natuurorganisaties

Voor de natuurorganisaties is de toekomst iets minder rooskleurig. Hoewel het aantal donateurs stijgt, is het imago van deze organisaties een groot probleem. ‘De meeste natuurorganisaties een weinig sympathiek en zelfs enigszins arrogant imago’, stelt Beerda. ‘Dit imago keldert al jaren zodat een verdere daling van hun donateursbestanden waarschijnlijk is.’

Kinderpostzegels

Ondanks het slechte imago van internationale hulp is de 3FM-actie 3FM Serious Request enorm populair. Deze actie staat zelfs op de tweede plek in de lijst van wervingsacties. Een oude en nog steeds enorm populaire actie is de Kinderpostzegels. Deze actie staat daarom ook op nummer 1 in de top 7 van wervingsacties. Op de derde plek in deze lijst staat Alpe d’HuZes. Deze wordt gevolgd door Giro555, Roparun en de Amsterdam City Swim. De lijst wordt afgesloten door de Anjeractie.

Wil je meer resultaten van het Goede Doelen Merkenonderzoek bekijken? Klik dan hier.

[Afbeelding: © ArtemSam – Fotolia.com]

Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley

Verder lezen over Goede doel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

Als de Sint het land verlaat, opent NPO 3FM traditiegetrouw de Vraag Een Plaat Aan voor 3FM Serious Request. Vanaf vandaag kan iedereen dus weer een plaat aanvragen via 3fm.nl/plaat. In ruil voor een donatie draaien de G...

Media06.12.2023

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

ALS-ambassadeur René Froger vraagt eerste plaat aan
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Een kind kan de toekomst bepalen: wat een kind nu ziet, neemt hij mee in het scheppen van zijn eigen wereld. UNICEF vraagt daarom vandaag aandacht voor World Children's Day: omdat alle kinderen op de wereld rechten zoude...

Online20.11.2022

World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten, en actie om de oceaan te redden te promote...

Advertising08.04.2022

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

De Atlantische Oceaan oversteken in een roeiboot is al een uitdaging op zich. Maar om dat nu midden in de winter te doen? Nou, dat is precies wat twee vrienden, Tristan Sim en Aidan Scherpbier uit Zwolle, vanaf 12 decemb...

Nieuws09.12.2021

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

One For The Sea zet zich in voor het behoud van zeebos
Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

1 op de 12 kinderen groeit op in armoede. Voor hen is pakjesavond vieren helemaal niet vanzelfsprekend. Nationaal Fonds Kinderhulp zorgt ervoor dat een groot deel van deze kinderen toch een cadeautje krijgt van de Sint....

Nieuws02.12.2021

Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

Nationaal Fonds Kinderhulp luidt de noodklok
​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

Vandaag is het Wereld Alzheimer Dag, een dag om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer. 1 op de 5 mensen krijgt Alzheimer of een andere vorm van dementie en de impact hiervan op de patiënt, maar net zoveel op d...

Media21.09.2021

​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

en een unieke Wasgij puzzel beschikbaar op bol.com