Nieuws22.01.2018

Kijkshop vraagt faillissement aan!


Wederom sluit een retailketen haar deuren. Na 40 jaar komt er een eind aan de Kijkshop. Ruim 70 winkels sluiten haar deuren en daarmee verliezen 400 medewerkers hun baan. Het ging al lange tijd slecht bij de retailketen dat in Zweedse handen was. In 2016 was het verlies nog 18,5 miljoen euro en in 2015 ruim twintig miljoen euro. De Zweedse eigenaar The One vraagt morgen het faillissement aan. Het is dan uiteraard aan de curator om te kijken of een eventuele verkoop of doorstart mogelijk is.

Hopeloos verouderd

Afgelopen jaar werd al aangekondigd dat er 20 winkels zouden worden gesloten. Dit bleek niet voldoende te zijn. Een stukje nostalgie en een vaste waarde in het straatbeeld gaat verloren. Eerlijk is eerlijk het concept uit de jaren zeventig en tachtig was natuurlijk wel hopeloos verouderd. De Kijkshop was destijds met haar glazen vitrinekasten en invulformulieren wel degelijk vernieuwend. Echter dat was wel ruim 40 jaar geleden. De investeerder Björn Serving had dit overigens ook al wel gezien. Hij had al eerder aangeven dat de winkels in de huidige vorm geen bestaansrecht meer hebben. Het is opmerkelijk dat men het toch zo ver heeft laten komen of was het zinkende schip eigenlijk al jaren gezonken? Kijkshop is echt een typisch voorbeeld van een formule die werkelijk op alle punten de welbekende boot heeft gemist. De formule was gewoon oubollig en verre van hip en modern.

Te laat

De ingezette koerswijziging waarbij meer focus zou komen te liggen op online aankopen blijkt echter veel en veel te laat te zijn zo weten we nu. In oktober lanceerde de Kijkshop een consumer to consumer-platform Kijk Bij Mij. De app blijft vooralsnog wel bestaan. Consumenten kunnen daarmee geld verdienen door andere consumenten te adviseren over hun aankoop. Dit lijkt meer succesvol aangezien er in de eerste zes weken al honderdduizend mensen de app hebben gedownload. We gaan het zien!

[Afbeeldingen © Donald Trung – Wikipedia]

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop