Groningers ontwikkelen HOI-shirt als middel om mensen weer aan het groeten te krijgen

Groningers ontwikkelen HOI-shirt als middel om mensen weer aan het groeten te krijgen

Hoi!

Vorig artikel Volgend artikel

Veel stadsmensen leven anno 2014 op hun eigen eilandje. Ze groeten elkaar nauwelijks. Laat staan dat ze voor elkaar klaar staan. Zo blijkt uit de eerste run van Social Labs Groningen tijdens festival Noorderzon waaraan meer dan 5.000 Groningers deelnamen. Een aantal wel-groetende stadjers ontwikkelde daarom samen het HOI-shirt: hét middel om mensen weer aan het groeten te krijgen. Op verzoek van veel Groningers is er ook een MOI-shirt.

Social Labs Groningen - een initiatief opgezet door Ritzo ten Cate en MJD Groningen - nodigt inwoners van de stad Groningen uit om samen naar hun stad te kijken, sociale problemen te identificeren en daar ook samen iets aan te doen. De eerste run van Social Labs vond eind augustus plaats op festival Noorderzon en trok meer dan 5.000 deelnemers. Honderden sociale problemen werden met elkaar gedeeld en besproken. Ogen gingen open. Nieuwe verbindingen werden gelegd. En tientallen ideeën ontstonden om de stad nog mooier en menselijker te maken. Een aantal van de ideeën is volop in uitwerking.

"Wrijving door geen contact." Het was het allereerst gesignaleerde sociale probleem tijdens het festival. Melder: anoniem. Boodschap: je botst sneller met een onbekende, dan met iemand die je kent. Of het nou gaat om contact tussen buren die een portiek delen, fietsers die elkaar tegenkomen op een kruising of daklozen en niet-daklozen die een straat delen: vooraf contact verkleint de kans op wrijving.

"Contact begint met elkaar begroeten," wist stadjer Samet Özel uit eigen ervaring. En zo kwam hij op het idee voor het HOI-shirt. Om de test bij het idee te voegen beplakten stadjers hun eigen t-shirt nog dezelfde avond met tape met daarop het woord “HOI”, werd een spuitmal gemaakt en werd versie 1.0 de volgende dag geprint bij de plaatselijke shirt-shop.

"Het shirt werkt," zp constateerde stadjer Berndt Benjamins die één van de eerste prototypes uitprobeerde. "Mensen kijken je aan. Ze lachen naar je en… zeggen HOI! Prachtig. Hoe simpel kan het zijn? En dan sta je zomaar ineens over een t-shirt te kletsen, over dat we veel te weinig voor elkaar klaar staan en hoe fijn het is om even gewoon contact te hebben."

Grafisch ontwerper Jan-Wessel Hovingh verzamelde alle feedback op de prototypes en verwerkte die in een ontwerp voor een t-shirt. Via een print-on-demand webshop zijn ze nu in verschillende kleurcombinaties in zowel dames- als herenmodel te bestellen. Het hoge kwaliteit bio-shirt kost € 22,60. Voor de twijfelaars is er ook ook een kijken-of-het-echt-werkt variant voor slechts € 11,80.

"Denk je dat het nog mooier en beter kan? Laat het ons weten," zegt Hovingh. "Dan nemen we het mee voor een volgende versie. Of maak je eigen ontwerp en ga zelf langs de shirt-printer. We zien nu al uit naar de Friezen die hun eigen Goeie! shirt lijn opzetten. Ons doel is contact tussen mensen door ze elkaar weer meer te laten begroeten. Alles wat daar aan bijdraagt vinden we geweldig."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies