Nieuws17.11.2016

Goed idee? In België worden verkeersboetes ingehouden via werkgever


De Standaard meldde vandaag dat foutrijders die ook nog wanbetaler zijn in België de laatste paar maanden dikke pech hebben: hun openstaande boetes worden gewoon verrekend via hun loon en dus hebben ze simpelweg aan het einde van de maand minder geld op de rekening. Het is een nieuwe methode die justitie daar sinds februari test in een poging om de half miljard (!) aan openstaande boetes te innen die tussen 2012 en 2015 zijn opgelegd aan de Belgen. Al meer dan 30.000 mensen hebben op deze manier onvrijwillig zo’n 5,7 miljoen euro opgehoest en dus spreekt de woordvoerder van de Federale Overheidsdienst Financiën Francis Adyn van een succes.

Het opgehaalde bedrag is tien keer groter dan wat de fiscus vorig jaar wist te claimen en dat scheelt nogal. In een land waar 60 procent van de verkeersboetes gewoon niet betaald worden zijn dat soort oplossingen ook nodig, zou je denken. Het is trouwens niet zo dat je meteen gekort wordt na het flitsen: dit loonbeslag wordt pas gedaan nadat burgers alle aanmaningen en waarschuwingen genegeerd hebben. In Nederland ligt het iets anders: er zijn wel steeds meer mensen die het principieel oneens zijn met verkeersboetes en dus niet willen betalen, maar we zijn toch iets braver dan de Belgen in dit opzicht.

Gijzelen

Dat zal gedeeltelijk in de aard liggen van de Nederlanders, die toch al graag ‘eigen schuld, dikke bult’ zeggen, maar ook in de rap oplopende verhogingen en maatregelen die daarop volgen. Het OM in Nederland wil ook al vrij snel wil overgaan tot ‘gijzelen’, dat wij kennen als brommen of opgesloten worden, als iemand op geen enkele aanmaning reageert en wanbetaler blijft. Ook dat staat trouwens al onder druk, want steeds meer rechters denken dat zo vooral de mensen getroffen worden die toch al niet konden betalen. Erger nog: als je in de bak hebt gezeten en er uit komt heb je nog steeds een onbetaalde boete.

Snelheidsboetes zijn met 6,5 miljoen per jaar nog steeds een grote factor.
Snelheidsboetes zijn met 6,5 miljoen per jaar nog steeds een grote factor.

Automatisch is beter?

Alle ellende die dat systeem veroorzaakt zou vermeden kunnen worden als dit soort boeten automatisch en meteen (na een periode om het aan te vechten, natuurlijk) ingehouden worden op het loon. Het komt nooit uit, maar dan heb je het in elk geval gehad en hoewel de regering blijkbaar financieel beter af is met het systeem van verhogingen zou het voor burgers beter zijn om de hele heisa niet te hebben.

In België wordt er onder andere gemord over het feit dat de werkgever op deze manier te weten komt dat de werknemer een slechte betaler is en dat eigenlijk helemaal niet wil weten. Het is dan ook twijfelachtig of we deze methode ook in Nederland zullen gaan zien in de toekomst.

[Afbeeldingen © S. Engels / thirdkey – Fotolia]

Verder lezen over Auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?