Het was slechts een zinnetje dat Léon Bouwman (inmiddels de kersverse hoofd-redacteur van Adformatie) er tijdens een paneldiscussie uitgooide om het publiek wat uit te dagen. En daar zaten we dan, reclamemakers die onszelf schaamden voor het vak.
“Reclame is een irritant mannetje geworden”, het klopt. Als mijn film wordt onderbroken door reclame, zet ik minimaal het geluid uit. Op mijn voordeur is een Ja/Nee-sticker geplakt en mijn reclamemails gaan linea recta een spamfilter in. Dat is toch hetzelfde als een filatelist met een antwoordnummer?
Er is ook een tegentrend. Belachelijke spelletjes tijdens de commercial break als ‘Raad de reclame’ (RTL) of het ‘geheugenspel’ (Talpa). Nog recenter is de inzet van Veronica’s powerbreak waarbij je precies 2 minuten hebt om naar het toilet te gaan. Dappere pogingen, maar die kunnen natuurlijk niet op tegen een verkiezing van de meest irritante tv-reclame van Radar.
Gelukkig denken er in medialand ook steeds meer mensen verder dan een 30-seconden commercial. Open deuren zijn dan de nonspot Yakult-flesjes bij Baantjer, de zwevende splitscreen deo-bus van Rexona bij Idols of de verplichte Unilever-ingrediënten bij Life and Cooking.
Waar ik benieuwd naar ben, is hoe wij in 2006 ervoor kunnen zorgen dat de reclame-euro’s weer slim worden besteed in plaats van irritant. Niet hersenloos ‘meer spots over nog meer televisiezenders’ uitstrooien, maar experimenteren met branded content en betere combinaties tussen offline en online.
De smoes dat adverteerders de hand op de knip houden, gaat niet meer op. Unilever heeft in 2005 voor 30% meer geadverteerd. En KPN is in het lijstje van adverteerders nog steeds nummer twee.
Herinner je je nu ook opeens de uitspraak van Ad Scheepbouwer toen hij zich hardop afvroeg of “… met hagel schieten op televisie wel de meest effectieve manier van communiceren is” ?
Verder lezen over Dutchcowboys
Online22.02.2022
Inflatie is torenhoog: is het slim om te beleggen in crypto’s?
Vacatures11.10.2018
Eenvoudig online vacatures plaatsen op DC Vacatures
advertorialNieuws24.07.2018
7 keer komkommernieuws van de bovenste plank
Online31.12.2017
De DC Yearly van 2017
Online31.12.2016
De DC Yearly van 2016
De 10 best gelezen artikelen op Dutchcowboys van 2016!Vacatures29.05.2016
Schrijf je in voor de DC Vacatures nieuwsbrief!
Online25.05.2016
DC Deals: Relevante aanbiedingen met flinke korting via Dutchcowboys
Vacatures29.01.2016
DutchCowboys lanceert nieuw platform voor vacatures: DC Vacatures
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023
Reclameverbod voor online casino’s
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024