StarCraft 2 verkoopt 3 miljoen in 4 weken: Blizzard’s succes verklaard

Vorig artikel Volgend artikel

In een maand tijd 3 miljoen games verkopen van een PC only titel. Menig uitgever zou er een moord voor doen maar voor Blizzard is het bijkans bekende kost. Toch zal men binnenskamers ook zeer tevreden zijn. Ruim een decennium na het origineel een vervolg uitbrengen dat opnieuw grootschalig omarmd wordt,  is een knappe prestatie. Een die niet zomaar uit de lucht komt vallen. Keer op keer succesvol zijn, zit blijkbaar in het DNA van Blizzard.

StarCraft 2 verkoopt 3 miljoen in 4 weken: Blizzard’s succes verklaard

Blizzard bekleedt een unieke positie binnen de game-industrie. Enerzijds is het bedrijf onderdeel van het grote Activision-Blizzard syndicaat en zeg je Activision, dan zeg je sequels, liefst jaar op jaar. Anderzijds vertoont het bedrijf vertoont nogal wat overeenkomsten met Valve Software. Beide zijn zeer eigenzinnig, beide geven nooit releasedata af, beide zijn zeer perfectionistisch en beide nemen ruim hun tijd voor nieuwe games. Maar Blizzard bekleedt een status aparte. En juist die unieke positie en het unieke karakter van het bedrijf maakt dat het zo onaantastbaar en succesvol blijft. Het lijkt erop dat Blizzard kan bogen op een aantal onbreekbare peilers:

Loyaliteit
Om te beginnen zijn bijna alle oprichters van Blizzard nog steeds actief bij het bedrijf. Zij vormen het kloppend hart en het inhoudelijke geweten. Hetzelfde kan gezegd worden van mensen die na een a twee jaar na de oprichting van Blizzard bij het bedrijf solliciteerden; heel veel mensen uit de beginperiode werken nog steeds bij de ontwikkelaar uit Irivine.

ss12 blizzard

Perfectionisme
Een game die niet af is, wordt niet uitgegeven. Games die niet in balans zijn, worden niet uitgeven. Beta’s duren zeer lang en kennen vaak meerdere fasen. Zo tweakt, schaaft, pielt en pulkt men net zo lang tot de games helemaal op en top zijn en de perfectie bijkans benaderen. Bobby Kotick kan op zijn hoofd gaan staan, maar als Blizzard iets niet wil, gebeurt het niet. Punt. Het gevolg is dat het jaren en jaren duurt voordat nieuwe games het licht zien, maar als ze eenmaal uitkomen zijn het steevast million sellers.

Trouw aan roots
Je zou dit ook ‘bang om risico’s te nemen’ kunnen noemen, maar Blizzard weet als geen ander wat haar fans willen. En daarom leunt men zo zwaar op haar vaste franchises Diablo, WarCraft en StarCraft. En dat blijkt heel wat waard. Bovendien zijn de producten van het bedrijf al uniek en genrebepalend in zichzelf. Wat Blizzard voor de popularisering van het MMO genre heeft gedaan, is ongekend. En in een tijd waarin het RTS genre in zwaar weer zit en uitgevers het genre meer en meer laten liggen, verkoopt Bizzard drie miljoen stuks in een maand tijd.

ureh DIABLO 3

Jarenlang werk opofferen ten gunste van reputatie
De meeste bedrijven zouden een spel waar jarenlang aan gewerkt is op een gegeven moment toch maar for the sake of it in de markt zetten. Het branden van dvd-tjes en de markt inbrengen is relatief de goedkoopste eindfase op de kostenpost. Niet Blizzard. Tot twee keer toe heeft het bedrijf een spin-off titel geslachtofferd. WarCraft Adventures: Lord of the Clans voor de PC was een donker humoristische point-and-click adventure waarin de jonge, door de mensen opgevoede orc Thrall gevolgd werd op avontuur door Azeroth. De tweede titel was StarCraft: Ghost een third-person stealth shooter met blondine Nova in de hoofdrol. Het spel, met de gespecialiseerde Ghost spionne, werd in 2002 aangekondigd voor PS 2, GameCube en Xbox maar werd in 2006 definitief stopgezet. De game werd door de Blizzard directie simpelweg niet goed genoeg bevonden.

Nova-Starcraft-Ghost

Ondersteuning
Geen bedrijf dat zo lang haar titels ondersteunt met updates en nieuwe content als Blizzard. Recent werd StarCraft (1) nog gepatched. Een complete afdelingen met honderden mensen is dag in, dag uit bezig met klachten en opmerkingen van klanten, en tegelijkertijd worden games voortdurend levendig gehouden middels nieuwe content, updates, toernooien en wat dies meer zij. Een verademing in een tijd waarin veel games na een jaar qua online support toch zachtjes aan laten doodbloeden, uitzonderingen daargelaten.

Dus ja, Blizzard fans dienen over een Engelengeduld te beschikken maar worden tegelijkertijd op hun wenken bediend en kunnen er van op aan dat de games waar ze naar uitkijken van topkwaliteit zijn.

Meer content

Jan Meijroos

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies