Meer dan 90% kinderen tussen 8-11 speelt games voornamelijk online

Vorig artikel Volgend artikel
Meer dan 90% kinderen tussen 8-11 speelt games voornamelijk online

Terwijl de gehele Gamecowboys-redactie over de Gamescom ligt te rennen om proberen bij te houden wat er allemaal gebeurt in de 'gewone' gamespace is dit rapport uitgekomen, dat zegt dat de tweens, zoals ze in Amerika genoemd worden, bijna zonder uitzondering gamen via internet. Dat wil niet zeggen dat ze niet op hun Nintendo DS spelen (want ook dat doen ze in grote getale) en steeds meer op de iPhones en -Pads van hun ouders en broers en zussen, maar dat komt niet in de buurt van de casual en dan vooral de social games die gespeeld worden door de kids.

Vooral die laatste categorie is razend populair, wat niet verrassend is omdat Facebook ook de populairste website is onder de heren tweens en de iets oudere meisjes (12-15). Het lijkt dus een voldongen feit dat er een hele generatie gaat opstaan die niets heeft met het principe van offline games, consoles en naar de winkel gaan om games te kopen. Dat zal een interessante puzzel worden voor de retail en de consolemakers om op te lossen.

Wel opvallend is dat de onderzochte jeugd is dat ze wel heel sterk reageren op merken. De meisjes waren het meest fan van Mario, die de goedkeuring van één of vijf dames kon wegdragen (het zal de snor zijn), terwijl meer dan een derde van de jongens fan ging voor Call of Duty: Modern Warfare. Apart, aangezien de game niet aan minderjarigen verkocht mag worden, maar dat die leeftijdsrestrictie een wassen neus is mag ook geen verrassing meer heten.

Het mag duidelijk zijn dat het gaming-landschap ingrijpend gaat veranderen in de komende jaren, maar de staying power van de grote merken laat wel zien dat marketing een nog grotere rol zal gaan spelen om traditionele gamebedrijven in de race te houden totdat ze zich hebben kunnen aanpassen aan de nieuwe spelregels die het online gamen met zich mee brengt. De strategische aankopen die al gedaan zijn of in de planning staan moeten daar voor gaan zorgen, tot die tijd zullen de sterken (zoals Activision) het kunnen uitzingen en zal de rest de consequenties moeten dragen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies