Nine connections lanceert crowdfundingproject ‘Twitter voor journalisten’

Vorig artikel Volgend artikel

Op verkiezingsdag in de Verenigde Staten werden 300.000 tweets per minuut verstuurd. Drie procent van de tweets gaat over Justin Bieber. En spam als 'Lol, look at this picture' en 'Elke 10de oliebol gratis!' vervuilen trending topics als #sandy en #pakjesavond. De Amsterdamse startup nine connections heeft een systeem ontwikkeld dat journalisten en social-mediamanagers verder kan helpen in dit sociale-mediatijdperk.

'Sociale media zijn een zegen voor journalisten, twitteraars zijn de ogen en oren van het web én de straat, maar het wordt steeds lastiger om de goede en unieke content er snel tussen te vinden', zegt nine connections-founder Lucien Burm. 'Negeren is ook geen optie, dan mis je scoops en invalshoeken die concurrenten wel krijgen.'

Nine connections lanceert crowdfundingproject ‘Twitter voor journalisten’

Burm: 'Apps gericht op trending topics en populaire berichten, of apps die samenvattingen van de timeline maken, zorgen per definitie voor vertraging. Nine connections filtert de ruis zoals checkins en lunchfoto's eruit en zorgt dat unieke, relevante content sneller dan normaal via Twitter verkregen kan worden.'

Sharefactor

Met nine connections kun je 'newsrooms' samenstellen met experts op bepaalde onderwerpen. Vervolgens kijkt nine connections dieper hun netwerk in, waardoor de wereld niet gelimiteerd wordt door wat zij delen. 'Je kijkt als het ware over hun schouder mee', zegt Burm. Nine connections geeft de sharefactor van artikelen aan die aangeven welke artikelen door de expert worden gedeeld én op dit moment populair zijn bij een bepaalde groep en welke artikelen kunnen populair worden. Dit helpt nieuwsmedia sneller te zijn en nieuwe bronnen te ontdekken, en geeft hen dus een voorsprong op de concurrentie.

Nine connections begon in 2011 als consumentenapp, maar heeft zich na pilots met onder andere The Guardian, The Economist en De Persgroep gericht op de professionals, om hen te helpen hun werk beter en sneller te doen en hun volgers op sociale netwerken te vergroten. 'Twitter wordt steeds belangrijker als nieuwsportal, het bezoek vanuit sociale netwerken naar nieuwssites groeit de laatste jaren exponentieel. Nine connections richt zich daarom ook op het beter verspreiden van deze content om een groter publiek te bereiken', aldus Burm.

Bedrijven worden uitgevers

Ook voor bedrijven is het nuttig, want sociale media hebben een nieuw tijdperk ingeluid voor het communiceren met klanten en potentiële klanten. Burm: 'Ieder bedrijf is tegenwoordig een uitgever. Zij hebben geen klanten meer maar 'fans' of 'volgers. Deze affectie moet je als bedrijf waarmaken door fans niet alleen te voorzien van reclame-achtige boodschappen, maar door een bijdrage te leveren door waardevolle en relevante content te delen.'

Tot april heeft nine connections ruimte voor 1000 mediabedrijven die middels een crowdfundingproject mee kunnen doen met dit traject. Zij kunnen input leveren zodat het product nog beter aansluit bij hun specifieke wensen. Voor 89 euro krijgen zij tot april toegang tot nine connections en krijgen zij desgewenst intensieve begeleiding om hun sociale media-prestaties te verbeteren.

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys-startupserie 'Van alpha naar beta' en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor nine connections (voorheen FdForward).

Meer content

Heleen van Lier

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies