Nieuws02.08.2011

Layar lanceert vervanger QR codes


Vandaag heeft Layar, 1 van de meest succesvolle mobiele startups van Nederland, een nieuw product gelanceerd. Het heet “Layar vision” en vormt een directe bedreiging van de traditionele QR code. Layar Vision herkent objecten zonder de traditionele “blokjes vertaling” en laat extra informatie zien in je scherm. Met deze stap neemt Layar een nieuwe route in de ontwikkeling van het bedrijf. Met de aankondiging van deze nieuwe techniek volgt ook een prijsvraag voor ontwikkelaars waarbij 55.000 dollar (+/- 38.500 euro) aan prijzengeld te verdienen is.

layar-lanceert-vervanger-qr-codes.jpg
layar-lanceert-vervanger-qr-codes.jpg

Met deze aankondiging en de prijsvraag maakt Layar een grote aanpassing in de richting van haar platform. Waar eerst puur alleen punten van interesse de doelen van gebruik waren worden nu random vormen op elke mogelijke locatie relevanter gemaakt.

Met deze stap wordt het voor marketeers eenvoudiger om hun producten via het mobieltje aan te prijzen zonder dat de blokjes plaatjes moeten worden opgenomen in de diverse uitingen van poster tot verpakking.

Hiermee is niet enkel het vinden van de dichtsbijzijnde sushi restaurant relevant, ook de beoordeling van het gerecht en de service kan worden gedeeld door een eenvoudige scan van locale objecten en de directe koppeling met bijvoorbeeld facebook. Althans dat is wat de documentatie van het Vision product ons nu laat weten. In de praktijk is het product nog niet te downloaden op je telefoon maar volgt eerst een testfase.

Oudere versie van Android (< versie 2.2) zullen niet worden ondersteund vanwege performance issues maar hogere versies wel net zoals Apples iOS telefoon (3GS, 4). Voor meer technische vragen heeft Layar een Layar vision FAQ sectie ingericht (helaas is er geen NL documentatie of persbericht beschikbaar op dit moment).

Alhoewel deze ontwikkeling ook wordt geintegreerd in de Layar applicatie volgt later dit jaar de seperate lancering van de Layar vision player in de app stores. De standaard Layar applicatie bestaat al een tijd en het genereren van content voor de applicatie is altijd een uitdaging geweest. Zou hiermee een koersverandering weg van de initiele strategie definitief kunnen worden? Benieuwd naar de ontwikkelingen!

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Verder lezen over Layar

In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar

Layar heeft vandaag bekend gemaakt dat ook de Playboy zijn meest recente uitgave verrijkt heeft met digitale content. Met de verkiezing van Playmate van het Jaar voor de deur een mooie gelegenheid om deze 'nieuwe techn...

Online05.02.2013

In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar

Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]

Raimo is een passievolle man met hart voor mobiel. Vanuit zijn werk voor KPN en Nokia groeide hij door via mede-initiator van Mobile Monday Amsterdam naar zelfstandig ondernemerschap. De meesten kennen hem als CEO van zi...

Mobile08.01.2013

Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]

Layar app richting 1 miljoen downloads per maand

Vandaag is in Amsterdam, Layar's “Activeer Print” seminar, waar media en mensen van de uitgeverswereld aanwezig zijn om meer te leren over Layar en interactive print. CEO, Quintin Schevernels, deelde wat interessa...

Mobile11.07.2012

Layar app richting 1 miljoen downloads per maand

Bol.com gaat samenwerking aan met Layar

Bol.com heeft deze week bekend gemaakt een volgende stap in online winkelen te maken met de introductie van een eigen layer in de bestaande Layar-app. Hierdoor zijn nu al 25.000 boeken, dvd’s en Blu-ray’s te bestel...

Online15.06.2012

Bol.com gaat samenwerking aan met Layar

Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereik

Webgebaseerde applicatie blaast de uitgeverswereld nieuw leven in met digitale interactie in traditionele print.Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereikWebgebaseerde applicatie blaas...

Mobile06.06.2012

Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereik

Layar en Vtwonen komen met mobiele commerciële innovatie

Het jaarlijkse extra vtwonen tijdschrift Magalogue maakt dit jaar voor het eerst de koppeling met mobiel. Door een Layar verrijking kunnen lezers met een iPhone of Android toestel vtwonen producten op hun mobiel bekijken...

Mobile17.04.2012

Layar en Vtwonen komen met mobiele commerciële innovatie

Stripboek Eppo verrijkt met Layar technologie

Tijdens het druk bezochte 14e Senefelder Misset Seminar op 29 maart maakte Erik Ernens, commercieel directeur van Senefelder Misset, bekend te gaan samenwerken met Layar op het gebied van Augmented Reality. Senefelder Mi...

Online02.04.2012

Stripboek Eppo verrijkt met Layar technologie

PostNL maakt papier interactief met Layar

"Er is post!" is een van de grootste uitgaves die wordt verspreid in Nederland. Dit voorjaarsnummer, met een oplage van 6 miljoen, staat in het teken van "contact". In dit nummer zijn er voor de lezer digitale extras toe...

Online27.03.2012

PostNL maakt papier interactief met Layar