EA at Gamescom: weinig vuurwerk, maar goede vooruitzichten

Vorig artikel Volgend artikel

Als de EA persconferentie is geweest is Gamescom begonnen; het is doorgaans het eerste publieke evenement waar officieel nieuws uitkomt en daarmee onderdeel van de barometer voor de rest van de beurs die de dinsdag tevoren toch een beetje is. Als het dan knalt, komt de rest vanzelf. Helaas was er weinig vuurwerk bij EA, al zou je dat wel denken met het oorverdovende kabaal dat door het Keulse Palladium schalde. De laatste keer dat ik daar was speelde Slayer daar en dat was beduidend minder hard, om maar even aan te geven hoe zeer het volume de oren deed bloeden. Maar waar was ik? Oh ja, games. EA had er een paar.

EA at Gamescom: weinig vuurwerk, maar goede vooruitzichten

In vlot tempo wisselden de sprekers elkaar af, me als binnenkomer een nieuw EA Sports game, te weten een nieuwe FIFA Street. Opnieuw in Canada ontwikkeld bevat het alle technische systemen uit FIFA 12 en zoals de norm begint te worden bij EA zijn er een heel aantal 'social connected modes.' FIFA Street is onderdeel van Football Club en interessanter nog ook onderdeel van Season Ticket (vermoedelijk als goedmakertje.) De game zal begin volgend jaar uitkomen en in de trailer zagen we trucjes, trucjes, en nog eens trucjes maar geen echte beelden uit het spel zelf. Of straatvoetbal nog genoeg leeft om als game succesvol te zijn is me nog even onduidelijk, maar EA rekent er op. 

Ook Need for Speed: the Run kwam weer langs. De game, waarin 200 coureurs van SF naar new York rijden in een illegale straat- (of zeg maar beter staat)racce is de achtergrond voor een heus verhaal. En omdat er natuurlijk meer aan de orde is dan alleen het pure racen zal de game gebruik gaan maken van natuurlijke elementen, te zien in een demo met allerlei lawines die langs de bergweg omlaag vallen terwijl je daar rijdt. Het eindigt met een rechte lijn richting een grote lawine wat best spectaculair genoemd mag worden. Opvallend is de gelijkenis met NFS: Hot Pursuit in de manier waarop je score en meter opbouwt met bepaalde rij-acties. Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd dat een verhaal een noodzaak is voor een game als deze, maar als het spektakel de boventoon voert neem ik het voor lief.

Ook ontwikkelaar Bioware was van de partij, begon met Google+ game Dragon Age Legends, Free to Play-titel Warhammer Online: Wrath of Heroes maar het publiek gebruikte voelbaar een Jedi Mindtrick richting praten over Star Wars: The Old Republic. Bioware en EA zijn acht all-in op deze titel en het publiek gaat mee, gezien de pre-order records die het Star Wars MMO aan het breken is. Het doel is, zoals de producer het zelf zegt: "to get it smooth from the start", een schier onmogelijke opgave in MMO-land, zeker met zoveel aanloop als nu verwacht wordt. Er komen Beta weekends voor iedereen om te proberen hoe veel het nu op WOW lijkt (heel erg), dus er is genoeg kans voor iedereen om te zien hoe het gaat voor de lancering einde van het jaar.

Met iets minder hoge verwachtingen werd gekeken naar Secret World, een MMO waarin het concept "Alle conspiracy theories op de wereld zijn waar" leuk uitgewerkt is. Roswell, de Templars, Cthulu, aliens, het bestaat en bevecht elkaar zelfs. Als onderdeel van één van de drie geheime genootschappen neem je het tegen elkaar op, apart genoeg zonder elke vorm van class of levels voor je karakter. Alles wordt met de verdeling van skills gedaan en als je benieuwd bent begint de beta al de 26e deze maand.

Afbeelding 22

Niet alle RPG's hoeven massief en online te zijn, zo bewijst Mass Effect 3. Het RPG belooft vooral een competente(re) shooter te worden, gezien de demo die we te zien kregen. Lamgzaam maar zeker komen alle elementen van Gears of War naar binnen geslopen, van de melee-aanval tot de commentaren tussen het schieten door, zodat we straks naast het verhaal ook echt kunnen genieten van de actie er tussenin. Het is nog even tot 9 maart volgend jaar, maar het lijkt er op dat de serie echt zo sterk afgesloten wordt als men belooft bij BioWare.

Nog meer RPG was er in de vorm van Kingdoms of Amalur: Reckoning, een neiuwe game van 38 Studios, die een samenwerking was van allerlei schrijvers, gamemakers en andere partijen die gewichtig klonken maar mij helaas niet zoveel zeiden. De game zelf zag er echter wel mooi uit, dus het zou toch zomaar een solide product kunnen worden.

Dan de grote verrassing (voor mij) van deze conferentie: SSX. De serie is lang weggeweest, maar dat was doelbewust: men wilde bij EA wachten totdat de techniek echt weer iets kon toevoegen aan de serie en door nu een variant van Google Earth te gebruiken waardoor alle bergketens op de wereld 'ingescand' zijn om daarna bewerkt te worden kan het team dat ook doen. Er zijn ontzettend veel levels te maken op deze manier dus qua vulling hoeven we ons geen zorgen te maken.

Interessanter echter is de online-modus die de game heeft: er wordt van alles statistieken bijgehouden die automatisch gedeeld worden binnen je online vriendengroep, waar automatisch uitdagingen uitkomen en waarbij iedereen kort gezegd opgestookt wordt om de rest te verslaan. Klinkt bekend? Inderdaad, Ridernet (zoals het heet) is precies zoals Autolog. Maar het mooie van de SSX-variant is dat er van elke race die je rijdt een 'ghost' wordt opgeslagen die je concurrenten dan automatisch te zien krijgen als ze je uitdaging aannemen. Zo kun je dus tijdens je run naar beneden zien wat de andere speler heeft gedaan om die tijd neer te zetten. Sterker nog, alsje ghost het nog steeds wint van de andere speler levert jou dat geld op om materiaal mee te kunnen kopen. Leuk! Het enige dat nu nog mist is de looks, want de game ziet er nog verre van goed uit, maar daar is nog tijd voor tot januari volgend jaar, dus dat komt vermoedelijk nog goed.

Afbeelding 41

En wat moet je zonder goede uitsmijters? Het is letterlijk voetbal voor en voetbal na op deze conferentie, met FIFA 12 als logisch einde van de conferentie. Nieuw in deze versie is de toevoeging van Ultimate Team, voor de hardcore, een aantal nieuwe technieken die al langer bekend waren en een kleine maar volgens mij geniale toevoeging van de online-ervaring: het bijhouden van de score tussen bepaalde spelers over de grote lijn. Als we dus als vrienden vaak een potje tegen elkaar spelen kan nu voor ééns en voor altijd bepaald worden wie er het meeste gewonnen heeft in de onderlinge matches. Dat gaat wat verwoede competitie opleveren!

En dat was de weinig.....oh, wacht. One more thing.

Natuurlijk. Nergens was het gejuich zo hard als toen de dissonante brommen die al aan Battlefield 3 gelinkt zijn door de luidsprekers knalden. Dat deze game groot wordt is een understatement, want waar ik dacht dat Battlefield 3 het toch vooral van de PC-versie moest hebben blijkt de PS3-versie die in co-op werd getoond ook het nodige grafische geweld (in de figuurlijke zin) te kunnen laten zien, waarbij me vooral de fenomenale animaties opvielen. 27 oktober zal niet snel genoeg kunnen komen voor veel mensen, want met zijn jets, tanks en alle andere voertuigen en mogelijkheden geeft Battlefield 3 weer eens een serieus alternatief voor mensen die wat anders willen proberen dan MW3.

En zo was de persconferentie weer voorbij, met weinig echt nieuws (als je tenminste niet net zoals EA zelf denkt dat een 'nog niet gezien' stukje gameplay van enkele minuten echt nieuwswaardig is) maar vooral een bevestiging van EA's solide lineup voor de komende 12 maanden. Hoe je het ook wendt of keert: het gaat knallen daar.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies