#TNW Soundcloud, gratis is een oud economisch model

Vorig artikel Volgend artikel
#TNW Soundcloud, gratis is een oud economisch model

Soundcloud, het platform voor het creeeren, publiceren en distribueren van muziek, groeit en is sinds gisteren ook voorzien van een eerste ronde invstering. Zij zijn de tweede presentatie tijdens The next Web Unconference, music & Bits. Outtake van de presentatie van mede-oprichter Alex draait om de misverstanden rondom het "gratis model" van Chris Anderson, de licentie strijd die rondom (mobiele) content is losgebarsten en technologische innovaties binnen muziekplatformen.

Alex geeft aandacht aan de veranderende attentiewaarde van weinig kanalen en veel publiek/aandacht naar veel meer kanalen en gefragmenteerde aandacht. Attentiewaarde is dus schaars. De blockbuster marketing met veel budget en massmedia, Ljung noemt het Snowball markerting, werkt niet meer effectief in alle gevallen.

Kwaliteit en relevantie zijn de waarden waar in de muziekwereld aandacht aan wordt gegeven om de juiste attentiewaarde te creeeren. Hierbij is het inzetten van het publiek en de juiste tools een grote waardetoevoeging. Pre-releasing muziek is een tool in de "nieuwe" verspreiding van content. het geeft jou als mens en muziekliefhebber een aparte status en voegt emotie toe aan de nieuwe content.  

Soundcloud geeft de artiesten enmuziekliefhebbers een platform waarin samen kan worden gewerkt aan de content. Hierbij is de manier waarop ge-cocreeerd wordt en het massale karakter van interactie te sturen "let people in but please open the door slowly".


Goede content is geld waard en hoeft niet gratis te zijn. De band Radiohead heeft meer geld verdiend aan samples van hun nummers dan aan de complete albums volgens Alex Ljung.

Vanuit de zaal wordt goed gediscussieerd over de rol van businessmodellen en innovaties die niet technologisch gestuurd zijn maar op wettelijke basis tegen grenzen aanlopen. Technologische innovaties brengen de "blank spots" in kaart en maken er goed gebruik van.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies