2014: Sociale netwerken transformeren de vacaturemarkt

2014: Sociale netwerken transformeren de vacaturemarkt

Vorig artikel Volgend artikel

Dit jaar bereikt de impact van sociale netwerken op onze samenleving een nieuw hoogtepunt. En dat is ook voelbaar op de arbeidsmarkt: ook daar wordt sociaal netwerken de standaard.

Recent onderzoek van Jobvite wijst uit dat ruim 1 op de 5 van de werkzoekenden een baan vond dankzij de inzet van een sociaal netwerk. Innovatieve recruitment platformen spelen hierop in en brengen werkgevers en werknemers op nieuwe manieren bij elkaar. 2014 wordt dan ook "het jaar van Social Recruitment," aldus voormalig HR-manager Karin Maassen. "Het samen zoeken naar een baan heeft de toekomst."

2014: Sociale netwerken transformeren de vacaturemarkt

Kansen
We leven in een netwerkmaatschappij, en dat heeft grote impact op de manier waarop werkgevers en werknemers elkaar vinden. Werkzoekenden maken inmiddels gebruik van gemiddeld 16 verschillende bronnen om een baan te vinden. En in de speurtocht naar talent zoeken recruiters steeds vaker op andere plaatsen dan hun mailbox. Alle partijen passen hun zoekstrategie aan en proberen uit te vinden waar de grootste kansen liggen. Daarbij neemt het belang van een sterk sociaal netwerk alleen maar toe; ook bij het bereiken van latent werkzoekend talent. Maar liefst 77% van werkend Nederland is weliswaar niet actief op zoek, maar staat wel open voor een nieuwe uitdaging. "Dit zijn juist de professionals die je wilt bereiken," zo stelt Maassen.

Innovatieve aanpak
Karin Maassen werkte als HR-manager voor verschillende (inter)nationale bedrijven. Volgens haar zijn traditionele recruitmentstrategieën inefficiënt en leiden ze zelden tot het vinden van de perfecte kandidaat. "Als HR-managers vissen we allemaal in dezelfde vijver: traditionele vacaturesites en LinkedIn. De conclusie: de meesten van ons vissen naast dat felbegeerde talent." Maassen besefte dat de veranderde vacaturemarkt vraagt om een innovatieve aanpak. "Traditionele vacaturesites en bestaande referral-sites leveren onvoldoende resultaat. Sociale netwerken en het sámen zoeken naar een baan hebben de toekomst."

Social recruitment 
Social recruitment startups zijn in opkomst. Maassen is zelf met Jobtippers gestart. "Jobtippers spotten niet alleen vacatures voor zichzelf maar voor iedereen in hun netwerk, en worden daarvoor in cash beloond. Het grote verschil met traditionele vacaturebanken is dat op deze manier ook latent werkzoekenden worden bereikt. Magnet.me is ook zo’n innovatieve startup die handig inspeelt op de nieuwste ontwikkelingen. Dit online platform helpt studenten hun netwerk uit te breiden, door ze op basis van hun profiel automatisch te koppelen aan relevante werkgevers. Een wezenlijk verschil met bijvoorbeeld LinkedIn, waar connecties worden gelegd op basis van wie je reeds kent."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies