4 redenen waarom 2014 een goed TV jaar wordt

4 redenen waarom 2014 een goed TV jaar wordt

Vorig artikel Volgend artikel

De Super Bowl finale tussen de Seattle Seahawks en de Denver Broncos in New Jersey zorgde voor een nieuw kijkcijferrecord in de VS met 111,5 miljoen kijkers. Na dit enorme succes voor het eerste grote wereldwijde TV-evenement van dit jaar heeft de Europese TV branche 4 redenen geformuleerd waarom 2014 een fantastisch TV jaar is/wordt.

4 redenen waarom 2014 een goed TV jaar wordt

1. Boeiende TV content blijft populair

We leven in de Gouden Eeuw van TV. In heel Europa zijn de kijktijden naar geprogrammeerde TV uitzendingen de afgelopen 12 jaar jaarlijks gegroeid tot een daggemiddelde van 235 minuten. Pan-Europese gegevens zijn nog niet beschikbaar voor 2013, maar de eerste signalen duiden erop dat, zelfs in een jaar zonder grote, wereldwijde sportevenementen, de kijktijden stabiel zijn gebleven.

- Talentenshows blijven bijzonder populair: de eerste aflevering van het derde seizoen van The Voice trok in Frankrijk 9,8 miljoen kijkers, terwijl de eerste aflevering van het seizoen in het Verenigd Koninkrijk door meer dan 10 miljoen mensen werd bekeken. Januari 2014 begon ook in Duitsland als fantastische TV maand: de spelshow in de jungle ‘I’m a Celebrity

- Get me out of here’ scoorde een gemiddeld kijkcijfer van 7,96 miljoen gedurende meer dan 16 dagen. In totaal had de show een netto bereik van 36,41 miljoen kijkers, wat gelijkstaat aan 50,4% van het TV-universum (personen van 3 jaar en ouder)! Dit is geen toeval, maar het gevolg van het zorgvuldig koesteren van en investeren in talent, zowel op het scherm als daarbuiten.

2. Reclame- en abonnementenmarkten houden stand

Hoewel er regionale verschillen zijn die een afspiegeling vormen van de economische moeilijkheden waarmee veel delen van Europa te maken hebben, blijven de opbrengsten van de Europese omroepen uit abonnementen of reclame gemiddeld toenemen en voorlopen op de algehele economie (en helpen deze opbrengsten een bredere economische groei te genereren, zoals onlangs aangetoond door een Belgische studie). Recent Brits onderzoek heeft aangetoond dat elke £1 die aan reclame wordt besteed, £6 terugbetaalt aan de nationale economie.

Ook bracht 2013 een groei in het aantal nieuwe TV adverteerders: 777 ten opzichte van 670 in 2012 in Frankrijk, 750 nieuwe adverteerders op TV in Duitsland, en er waren 737 nieuwe of terugkomende adverteerders op de Britse TV.

3. Consumenten kopen meer en betere TV toestellen dan ooit tevoren

De gemiddelde grootte van een TV scherm in Duitse huishoudens is in de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld, van 38 cm in 2003 naar 82 cm in 2013, een toename van 115%. Sinds 2010 zijn er in Duitsland 34 miljoen nieuwe TV’s verkocht (in een land van 36 miljoen huishoudens met een TV toestel). In Frankrijk is de gemiddelde schermgrootte gegroeid van 65 cm in 2006 naar 84 cm in 2013 (+29%). Geschat wordt dat sinds 2010 29,4 miljoen nieuwe TV toestellen zijn verkocht (in een land van 26,9 miljoen huishoudens met een TV toestel).

4. 2014 wordt een fantastisch sportjaar

Europese omroepen merken dat de aantrekkingskracht van de Super Bowl onverminderd groot blijft. Reclamezendtijd tijdens en rond de wedstrijd is weken van tevoren al uitverkocht, en bracht 4 miljoen dollar (per commercial) op. Recente cijfers bevestigen dat live sportevenementen ook in Europa een massapubliek blijven aantrekken:

- De rugbywedstrijd tussen Frankrijk en Engeland trok 6,4 miljoen kijkers in Frankrijk (een kijkersaandeel van 34,1%), met een piek van 8 miljoen aan het einde van de wedstrijd, en 5,9 miljoen kijkers in het Verenigd Koninkrijk (een kijkersaandeel van 32,1%).

- Ongeveer 173 miljoen kijkers in heel Europa en daarbuiten zagen afgelopen seizoen de finalewedstrijd tussen Bayern München en Dortmund in de UEFA Champions League.

- De Super Bowl werd in Frankrijk bekeken door gemiddeld 270.000 kijkers – een publiek dat drie maal zo groot is in dit tijdslot als op andere dagen op dit kanaal. Er werd een piek gerapporteerd van 484.000 kijkers. In Duitsland scoorde de Super Bowl finale een marktaandeel van 39,6%, een nieuw record voor dit programma.

- In Nederland keken 11,5 miljoen kijkers (75% van de totale populatie van 6+) naar schaatswedstrijden.

2014 belooft een opwindend jaar voor internationale en Europese sportfans te worden. Met de Olympische Spelen – waarvan de openingsceremonie door 3 miljard mensen werd bekeken – en de FIFA World Cup in de zomer, bestaat er een grote kans dat er kijkcijferrecords worden gebroken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies