Drie retail trends voor 2014 volgens Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
Drie retail trends voor 2014 volgens Facebook

Eeuwenlang heeft de detailhandel de kunst van het in de markt zetten van producten verfijnd, maar de komst van het internet en e-commerce heeft de detailhandel voorgoed veranderd – en het lijkt er op dat die veranderingen nog wel even doorzetten.

De kunst en wetenschap van 'clicks en bricks' – waarbij een online winkel gecombineerd wordt met een fysieke winkel – heeft nog geen vaste vormen aangenomen. Volgens eMarketer weet 80% van de webshopbezoekers niet eens wat ze willen kopen. Dit betekent dat er grote kansen liggen in de markt die wereldwijd 15 triljoen dollar waard is.

In 2014 zal de manier waarop retailers hun producten aan de man brengen veranderen aan de hand van de volgende drie trends: 'Ontdekken', 'Seizoensgebondenheid' en 'Samendrukking'.

1. Nieuwsoverzicht als plek om nieuwe producten te ontdekken
In de begindagen van het internet gebruikten we het internet om te zoeken naar producten die we in tijdschriften of op tv hadden gezien. Vandaag de dag ontdekken we de producten juist online. Of het nu Facebook, Flickr of YouTube is, de evolutie van het web heeft “feeds” gecreëerd.

Feeds helpen consumenten bij het ontdekken van dingen in een simpele, georganiseerde omgeving. Het Nieuwsoverzicht is essentieel bij het ontdekken van producten en bedrijven zetten het in als een digitale catalogus of etalage om producten te laten zien en om klanten over te halen tot aankoop. Retailers zullen meer gaan investeren in de kunst van digitale ‘discovery’.

2. De evolutie van 'seizoensgebondenheid'
Traditiegetrouw waren de feestdagen de kapstok voor marketingcampagnes van retailers. De feestdagen zijn nog steeds belangrijk, maar digitale technologie geeft bedrijven meer flexibiliteit in de manier waar op ze hun klanten benaderen. Tijdens het koudefront dat de afgelopen tijd de VS teisterde, speelden bijvoorbeeld veel retailers hierop in.

Of het nu met humor of met empathie gebeurt, het inspelen op de actualiteit is belangrijk voor retailers en kan het verschil maken. Consumenten hebben een reden nodig om te shoppen en door in te spelen op de actualiteit kun je ze er een geven. Digitale technologie geeft slimme retailers de kans om van iedere dag of week een ‘feestdag’ te maken.

3. ‘samendrukking’ dwingt marketeers beter na te denken over presentatie
Stel je voor dat een winkelier dezelfde producten blijft verkopen, maar zijn winkelpui is nu een stuk kleiner. Waar je eerst een muur vol kon hangen met 15 tassen, ben je nu gebonden aan een pagina waar maar 7 tassen boven de vouw op passen. Op mobiel kun je zelfs nog maar 1 product tegelijkertijd laten zien. Schermen worden kleiner en die ‘samendrukking’ dwingt marketeers en retailers om anders na te denken over hoe klanten aan te spreken. In deze tijd betekent dit dat je precies het juiste product moet aanbieden aan de juist persoon en op het juiste moment.

Dit stuk is geschreven door Nicolas Franchet, werkzaam bij Facebook als Global Head of Vertical Strategy. Nicolas is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van category-level marketingstrategieën om alle retailers te helpen. Hij is tevens lid van de Raad van Bestuur van Shop.og, een afdeling van de Nationale Retail Federatie, ’s werelds grootste retail brancheorganisatie.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies