Kennismaking met Lenovo tijdens CES 2014 (Las Vegas)

Vorig artikel Volgend artikel
Kennismaking met Lenovo tijdens CES 2014 (Las Vegas)

Lenovo, fabrikant van onder andere de Yoga Tablet en de ThinkPad, is een echt internationaal bedrijf. En daar zit hun kracht: ze zijn geen typisch Chinees (of Amerikaans, of Nederlands) bedrijf wat producten wereldwijd uitbrengt. Ze zijn een multi-country, multicultural bedrijf wat echt "the best of all worlds" samenbrengt.

Wat ik nog niet eerder zo bij een multinational tegen ben gekomen, is het gevoel dat mensen onderling echt hun eigen ego ondergeschikt maken aan het bedrijfsbelang. Geen keiharde concurrentie tussen de verschillende landen, tussen de verschillende divisies of producten, maar een open mind, luisteren naar elkaar en leren van elkaar.

Klinkt misschien alsof het allemaal niet waar kan zijn (ik zat tenslotte in Las Vegas en als ergens veel "fake" is, is het daar wel!). Maar ik ben oprecht geraakt door de openheid en eerlijkheid van de mensen van Lenovo die ik daar tegenkwam en waarmee ik tijd heb doorgebracht. En wanneer je een aantal dagen met elkaar doorbrengt, en het is niet oprecht, dan valt dat toch een keer op, al is het maar door de druk van de volle programma's, de alcohol bij de diners en feestjes of door de jetlags.

Zo was er bijvoorbeeld een meeting met David Roman, CMO (Marketing Directeur), waarbij de sfeer meer weghad van een gezellig uurtje koffiedrinken (in een van de prachtige kamers van het 'Venetian', het bekende hotel aan "The Strip") waarbij open met elkaar gesproken werd en alles gevraagd en gezegd kon worden, dan van een verkooppraatje-op-niveau, waar menig CMO van een dergelijk groot bedrijf ook prima mee weg zou komen.

roman-yoga

Lenovo heeft de stategy "protect and attack" en deze blijkt goed te werken. "Protect", behouden wat goed is, dan gaat het vooral om waar Lenovo momenteel succesvol in is en dat is met name de PC business. Er zijn maar weinig mensen die niet bekend zijn met de door Lenovo van IBM overgenomen en verder doorontwikkelde "ThinkPad". Lenovo is wereldwijd sinds kort de grootste fabrikant van PC's (desktops, laptops en notebooks). En dat succes moet natuurlijk beschermd worden door geen concessies te doen aan de kwaliteit en door te blijven luisteren naar wat de consumenten willen. Zo is werken in de cloud één van de nieuwe ontwikkelingen waar Lenovo gebruik van maakt omdat consumenten behoefte hebben aan het minder afhankelijk zijn van één device en één operating system.

"Attack", investeren om nog meer groei te bereiken, gebeurt met name met nieuwe producten zoals de prachtige high end smartphones (bijvoorbeeld Vibe Z) die nog niet in Nederland te verkrijgen zijn en de verschillende tablets die zowel zakelijk als privé gebruikt kunnen worden. En dat laatste is echt een marketingstrategie van Lenovo. Mensen blijken steeds meer devices zowel voor werk als voor privé te gebruiken. Laptops van het werk gaan mee naar huis, tablets gaan mee naar het werk en wisselen van smartphone tussen zakelijk en privé gebruik doen de meeste mensen meestal niet.

De nieuwe producten van Lenovo spelen daar op in. Was Lenovo voorheen vooral een belangrijke speler op de zakelijke markt, inmiddels hebben ze stevig voet aan de grond op de consumentenmarkt. En de meeste devices zijn zoals eerder aangehaald, prima voor beide doeleinden in te zetten. Zoals het stijlvolle ultrabook Thinkpad X1 Carbon Touch  waarover ik een review heb geschreven op StyleCowboys. Klik <hier> voor het artikel.

Verder heeft Lenovo een keur aan multimodus producten waardoor je een laptop en tablet in één device hebt zoals bij de Flex D en bij de (door Ashton Kutcher gepromote)  Yoga 2 (en de Yoga 2 Pro).

"Flexibele" laptops die je in allerlei standen kunt wegzetten en vasthouden en kunt gebruiken als laptop, tablet of scherm om foto's of film op te bekijken. De consument kan kiezen voor een high end consumer product of voor een "professional" device, maar die werelden liggen dicht bij elkaar. Zo had collega-journalist BrentBrent uit Berlijn zijn "Yoga" de hele dag bij zich droeg, er aantekeningen op maakte tijdens bijvoorbeeld dit gesprek (zie op bovenstaande foto van de meeting met David Roman) die hij later er ook prima op kon uitwerken, informatie opzocht, maar er ook foto's mee maakte (zie deze foto waarop hij ook een foto van de prachtige Grand Canyon maakt).

yoga-canyon

Qua marketing was de keuze voor Ashton Kutcher natuurlijk een goede zet. Hij heeft een enorme boost gegeven aan de naamsbekendheid van Lenovo voor met name de consumer markt. Maar evenals zijn collega's David Hill en Kurt Solland in een andere meeting (voor het verslag van het gesprek met twee topdesigners van Lenovo, klik hier) al aangaven: Kutcher is er niet alleen voor de promotie van de producten. Hij is er ook als vertegenwoordiger van de moderne consument, die nu eenmaal anders met producten omgaat als mensen twintig jaar geleden gewend waren. En het luisteren naar wat de consument wil, of dit nu een bedrijf of een particuliere klant is, is een voorwaarde om blijvend met producten te komen die mensen waarderen. Lenovo lijkt daar goed in te slagen.

Over de naamgeving van de producten van Lenovo was David Roman duidelijk: in één woord "messy" (zijn woord). Het is inderdaad een nogal rommelig, onoverzichtelijk aantal producten waarbij soms de laptop en de tablet dezelfde naam dragen en waarbij de toevoegingen van letters en cijfers niet direct duidelijk maken waar deze voor staan. Er wordt aan een duidelijkere strategie wat naamgeving gewerkt, zei Roman. Wel tevreden is hij over de keuze van de naam Yoga en ThinkPad zal natuurlijk altijd als naam terugkomen.

Verder legde David Roman uit dat ze zelf geen ambitie hebben voor "building from scratch". Helemaal zelf nieuwe producten bedenken, ontwikkelen en op de markt brengen, waar een bedrijf als Apple bijvoorbeeld heel sterk in is, is niet de keuze van Lenovo. Zij kiezen liever voor uitbreiding en vernieuwing van bestaande technieken en maken daarbij graag gebruik van partners met expertise in deze gebieden.

De opvallendste zin in mijn aantekeningen van de meeting met David Roman is "we're not shy". Roman zei deze zin in de context van het willen uitbreiden naar alle delen van de wereld en overal nummer 1 willen zijn (en dat is inderdaad niet "shy", verlegen of bescheiden te noemen), maar waarom ik deze zin onderstreept had en van uitroeptekens voorzien (ik maak nog altijd aantekeningen in een ouderwetse Moleskine) is dat ik juist wel vind dat Lenovo bescheiden is. Hoewel in de Verenigde Staten de naamsbekendheid in 3 jaar tijd van 3% naar 27% is gegaan onder consumenten, is het opvallend dat een dergelijk groot bedrijf met zulke prachtige producten, zo weinig bekend is. Wat mij betreft mogen ze best wat meer de aandacht op zichzelf en hun producten vestigen. ik ben in ieder geval blij dat ik even een kijkje in de keuken mocht nemen.

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies