Consument ziet televisiescherm in de toekomst verdwijnen

Vorig artikel Volgend artikel
Consument ziet televisiescherm in de toekomst verdwijnen

Een deel van de consumenten is ervan overtuigd dat het televisietoestel zoals we dat nu kennen over 10 jaar grotendeels overbodig zal zijn geworden. Zo blijkt uit een onderzoek van software-ontwikkelaar Irdeto onder Amerikaanse consumenten.

Vastgesteld werd dat 53% van de respondenten van mening is dat smartphones en tablets over tien jaar het televisietoestel grotendeels uit de markt zullen hebben verdrongen. Volgens 31% zal die verschuiving zich zelfs binnen de komende 5 jaar manifesteren. De onderzoekers voegen er aan toe dat met deze verschuiving ook een ander kijkgedrag bij het publiek kan worden vastgesteld.

"Er is duidelijk een punt bereikt waarbij alternatieve platformen voor de consument nagenoeg even belangrijk zijn geworden als het televisietoestel, maar ook kan een opmerkelijk verschil worden opgetekend in het gebruik van media door de verschillende generaties," aldus Richard Frankland, VP sales bij Irdeto. "In de leeftijdsgroep tussen 18-24 jaar zijn online televisie-diensten zoals Netflix bijzonder belangrijk geworden. Vele consumenten geven daarbij duidelijk blijk van een voorkeur om televisie-series in een kort tijdsbestek te kunnen bekijken in plaats van te moeten wachten op wekelijkse episodes."

Uit het onderzoek blijkt verder dat 65% van de respondenten er de voorkeur aan geeft om televisie-content te kunnen bekijken op het moment van de uitzending, ongeacht het gebruik van een mobiel platform of een traditioneel televisiestoestel. Daarnaast wordt door een meerderheid van de consumenten aangegeven dat intelligente televisie in de toekomst het belangrijkste platform voor het bekijken van content zal worden. Kleine minderheden verwijzen naar game-consoles (6 procent), hybride streaming-diensten (6%), mobiele apparaten (5%) en toepassingen zoals Google Chromecast (2%).

Lees ook:
- Online video steeds vaker een beter alternatief voor televisie
- 5 trends die de tv-sector beïnvloeden
Bijna 2 miljoen Nederlanders maken gebruik van video-on-demand

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies