Een bestseller schrijven? Algoritmes voorspellen nu welke woorden auteurs moeten gebruiken

Vorig artikel Volgend artikel
Een bestseller schrijven? Algoritmes voorspellen nu welke woorden auteurs moeten gebruiken

Er bestaan een aantal basisregels die bepalend zijn om van een roman een bestseller te maken. Zo blijkt uit een rapport van onderzoekers aan de Stony Brook University in New York. De Amerikaanse wetenschappers zeggen een algoritme te kunnen ontwikkelen dat zou kunnen bepalen hoeveel kansen op succes een fictieroman heeft. Het algoritme zou met een accuraatheid van 84% de kans op succes kunnen voorspellen.

Critici merken echter op dat vooral de interesse van de lezer voor de thema's in het boek bepalend zijn voor het succes. "Het algoritme geeft een duidelijk verband aan tussen de schrijfstijl en de succeskansen," zo merken de onderzoekers Vikas Ganjigunte Ashok, Song Feng en Yejin Choi, computerwetenschappers aan de Stony Broot University, op. 

"Onder meer kon worden vastgesteld dat het gebruik van voegwoorden om samengestelde zinnen te vormen aan een grotere kans op succes kon worden gekoppeld. Dat geldt ook voor het gebruik van voorzetsels. Bovendien konden in succesvolle boeken ook een hoger percentage zelfstandige naamwoorden en adjectieven terug worden gevonden. Minder succesvolle boeken doen vaker beroep op werkwoorden en bijwoorden."

"Ook kon worden vastgesteld dat succesvolle boeken van werkwoorden vaker gebruik maakten om processen te beschrijven dan actie en emotie," voegen de onderzoekers nog toe. "Individuele woorden konden aan een variërend succes worden gekoppeld. In het algemeen blijkt het succesvoller om een situatie of een situatie te omschrijven in plaats van te tonen." De wetenschappers zeggen dat een auteur zich als een journalist zou moeten gedragen. Er wordt aan toegevoegd dat journalisten vaker van zelfstandige naamworden, adjectieven en voorzetsels gebruik maken omdat deze woorden meer informatie geven.

"Romanschrijvers die hun werk als een journalist benaderen, hebben meer kans op succes," concluderen de wetenschappers. Er wordt daarbij op gewezen dat onder meer succesauteurs zoals Charles Dickens en Ernest Hemingway hun carrière als journalist begonnen. De onderzoekers benadrukken dat hun studie geen oorzakelijk verband heeft gevonden, maar wel gestoten is op een correlatie. Wel wordt opgemerkt dat de resultaten een voorspellende waarde hebben. Eerder werden al gelijkaardige pogingen ondernomen om hitsongs en succesfilms te kunnen voorspellen.

Romanauteur Ron Hansen zegt echter dat het succes van een boek niet in de stijl mag worden gezocht. "Mensen kopen en lezen boeken omdat ze gevat worden door het onderwerp," voert hij aan. "Bovendien gaan de onderzoekers met hun conclusies in tegen de basisconcepten van het creatieve schrijven. Werkwoorden vormen immers de motor van fictie en een kwalitatief werk wordt vaak bepaald door variatie, precisie en kracht."

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies