Marketeers willen beter inzicht in return-on-investment

Marketeers willen beter inzicht in return-on-investment

Vorig artikel Volgend artikel

De helft van de Europese adverteerders zegt volgend jaar zijn inspanningen in digitale reclame verder te zullen opdrijven, maar tegelijkertijd blijkt 40% bijzonder weinig te weten over de return-on-investment van zijn online marketing-inspanningen. Slechts 35% zegt over bewijzen te beschikken van de resultaten van zijn online campagnes. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent AudienceScience, BSB Media en The Vision Network. Het probleem is volgens de onderzoekers vooral te wijten aan de snelle groei van de sector, maar blijkt door de marketeers ook vaak geklaagd te worden over een gebrek aan transparantie bij hun campagne-partners.

"De wereldwijde digitale reclame realiseert inmiddels een jaaromzet van 117 miljard dollar, maar door de snelle en complexe groei van de sectoren ervaren vele bedrijven moeilijkheden om een inzicht te kunnen verwerven in de resultaten van hun campagnes," zegt Mark Connolly, Europees managing director bij AudienceScience. "Adverteerders blijken vaak onvoldoende toegang te hebben tot de nodige instrumentenen transparantie die noodzakelijk zijn om met de digitale budgetten een optimaal resultaat te realiseren. Vele adverteerders blijken zelfs geen idee te hebben welke vergoedingen aan externe partners worden betaald voor het opzetten van hun campagnes."

De onderzoekers stelden daarbij vast dat ruim 40% van de ondervraagde marketeers van mening is dat maximaal 10% van de totale kosten van hun campagnes aan vergoedingen voor partners worden betaald, terwijl in werkelijkheid vaak een commissie van meer dan 40% zou worden genomen. Uit het rapport blijkt verder dat 17% van de marketeers al hun digitale beslissingen uitbesteden aan een externe partner. Er werd echter ook vastgesteld dat 63% toegeeft van die partners weinig of geen inzicht te krijgen over de return-on-investment van de campagnes en 40% van mening is dat hun partners een grotere transparantie zouden dienen te bieden.

[Afbeelding: © Marco2811 - Fotolia.com]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies