2,3 miljoen Nederlanders doen online aankoop via smartphone en/of tablet

Vorig artikel Volgend artikel

De totale m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt €550 miljoen. Een stijging van +67% ten opzichte van de tweede helft van 2012. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11% van de totale e-commerce markt. Zo blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1 van Blauw Research. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo'n 2.000 webwinkels in Nederland.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "Mobile commerce gaat zich in de komende jaren ontwikkelen als dé grote aanjager van online consumentenbestedingen. In toenemende mate zullen consumenten producten en diensten mobiel gaan kopen. Nù nog met name met smartphones en tablets, in de toekomst via nieuwe zogenaamde smart wearables als smartwatches, brillen (Google Glass), etc. Op de vraag waar en in welke mate de consument die mobiele aankopen gaan doen, liggen de kansen voor ondernemers en (web)winkels die de consument van vandaag en morgen willen bereiken: thuis, op het werk, in de trein, in de winkelstraat of in de winkel."

2,3 miljoen Nederlanders doen online aankoop via smartphone en/of tablet

Aantal mobiele kopers 
In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone en/of tablet, een toename van 53% ten opzichte van de tweede helft van 2012. Deze kopers hebben in totaal 12 miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel apparaat. Gemiddeld hebben consumenten € 239 besteed per persoon aan mobiele aankopen in de eerste zes maanden van 2013. 

Frank Sibbel, Managing Partner Blauw Research: "Van iedere € 10 die online wordt besteed, wordt nu al ruim € 1 uitgegeven aan online aankopen met een mobiele apparaat. Door de grote opmars van mobiele devices zijn consumenten steeds vaker ‘always on’, en kunnen daarmee steeds gemakkelijker en sneller overal mobiel oriënteren en kopen. M-commerce zal hierdoor de komende jaren fors stijgen."

Tablet
Bijna tweederde van de mobiele shoppers doet vooral online aankopen met een tablet. Frank Sibbel: "De tablet is vaak nog een vervanging voor de laptop en is snel en makkelijk in gebruik. Gemak is de grootste driver van mobiele aankopen; de smartphone of tablet is altijd binnen handbereik, je kunt makkelijk vanaf de bank online shoppen en het gaat sneller dan met een laptop of pc.

De meeste mobiele kopers (83%) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling, zowel met de tablet als met de smartphone. De smartphone wordt wel vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (38%). Net als bij online shopping in het algemeen, is iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel door mobiele kopers.

Frank Sibbel: "Er zijn nog veel Etailers die nog niet goed zijn voorbereid op het mobiel bestellen en oriënteren. De groei van de mobiele markt zal mede afhangen van de mate waarin webwinkels investeren in nieuwe mobiele toepassingen zodat het voor consumenten nog gemakkelijker wordt om via het mobiele apparaat de website te bezoeken en te kopen."

Omzet
Ongeveer één derde van de mobiele kopers kocht afgelopen halfjaar voor het eerst via een smartphone of tablet online. De verwachting is dan ook dat het aantal mobiele kopers sterk blijft groeien in de tweede helft van 2013 naar meer dan 3 miljoen Nederlanders.

Wijnand Jongen: "We verwachten in 2013 dat rond de € 1,2 miljard via mobiele apparaten zal worden gekocht, dat is meer dan 11% van de totale markt voor online consumentenbestedingen. Nederland neemt hiermee echt een koploper positie in op het gebied van m-commerce. Ook nieuwe mobiele devices zoals de smartwatch en Google Glass zullen een positief effect op de markt hebben. Daarnaast verwachten we in de nabije toekomst veel van mobiele aankopen in winkels, waar consumenten in de winkel zelf online bestellingen plaatsen via eigen mobiele devices."

[Afbeelding: © lightwavemedia - Fotolia.com]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies