De learnings van contentmarketing in 30 cases

Vorig artikel Volgend artikel
De learnings van contentmarketing in 30 cases

De veilige omgeving van controle. Contentmarketing is nog steeds een van de meest gehypte buzz woorden. Natuurlijk is het interessant om te zien hoe de impact van social media en bedrijven, al dan niet dwingt, de communicatie te veranderen. Hoe beangstigend die online omgeving misschien ook is, ergens is er ook de (volledige) controle over wat er online wordt gezet. De praktijk blijkt alleen nog steeds lastig. Aan de hand van 30 succesvolle cases legt bureaudirecteur Aart Lensink uit wat contentmarketing is.

Content marketing is nog steeds een van de gehypte buzz momenten van het moment. Of het nu terugkomt in de vorm van brand journalism, storytelling of het beestje een andere naam geeft, het houdt de gemoederen bezig. Lensink heeft in 'Aan de slag met contentmarketing' een makkelijk weg te lezen en praktische uitleg van dit populaire woord. Het 187 pagina's tellende boek is geen hoogdravende en filosofische weergave van contentmarketing, maar biedt marketeers en communicatieprofessionals die nog niet zo heel ervaren zijn met dit onderwerp wel houvast.

Het Grote Plaatje
In plaats van direct 30 cases op te lepelen, begint Lensink met de introductie van de rode draad door het boek: 'Het Grote Plaatje'. Hiermee laat hij zien dat contentmarketing niet zozeer in de tools, middelen en liflafjes zit, maar draait om de aaneenschakeling van strategie, content, distributie, meten en weer aanpassen. Het boek laat zien dat alle disciplines bij elkaar komen bij de inzet van contentmarketing: web, social, digital, pr, events en alle andere middelen die er mogelijk zijn. Wat is dan 'Het Grote Plaatje?' dat ziet er zo uit:

Schermafbeelding 2013-09-11 om 19.04.481

Learnings
De cases, zowel nationaal als internationaal, worden vervolgens kort en krachtig besproken. Hiermee wordt niet alleen de kennis van wat er mogelijk is in de breedte verrijkt, ook krijgt de lezer bij ieder behandeld voorbeeld een learning mee. Dit dwingt mensen net even wat dieper na te denken. Bovendien, wat heel verfrissend is, haalt Lensink in het boek (op o.a. Red Bull en Lego na) niet alle voor de hand liggende cases aan.

Kunnen we dan echt aan de slag?
De belofte van het boek is er hierna mee aan de slag te kunnen. Het behandelt dan ook alle fases die doorlopen worden in het proces van contentmarketing. Van de creatie van content, tot de distributie. Gevoelsmatig, mist het boek wel de diepgang om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. De cases zijn geen 'in company' weergaves, maar een analyse van wat zichtbaar is. Dat geeft nog niet de informatie over de vooraf gestelde doelstellingen, interne aanpak en de daadwerkelijke learnings en het succes van de strategie. Bovendien: wat vind de doelgroep er eigenlijk van? Zo is ROI bijvoorbeeld wel een kop in het boek, maar het geeft geen handvatten om de ROI ook daadwerkelijk te bepalen en vervolgens te meten en komt iets als community management niet stevig terug. In een case als Lego missen verschillende interessante en relevante elementen die het verhaal compleet maken. 

Dat gezegd hebbende biedt het boek mensen die niet zoveel ervaring hebben met content, social media en of brand journalism wel degelijk inzicht in de wereld van contentmarketing. Wellicht ook net dat duwtje in de rug en wat meer bagage om ideeën in de praktijk te brengen. Daarnaast is het gewoon een heel fijn overzicht van cases op dit gebied. Zowel B2B als B2C. En dat in begrijpelijke taal.

Schoolvoorbeeld
Op zichzelf staand is dit boek bovendien het voorbeeld van 'practice what you preach'. Met relevante voorbeelden, in prettig geschreven en op origineel vormgegeven wijze laat Lensink zien welke kennis en kunde hij en LVB Networks in huis hebben. Hiermee is de contentmarketingcirkel weer helemaal rond. Wat ook heel sterk is, is dat er al een voorproefje gegeven wordt van het boek in de vorm van het gratis kunnen downloaden van de eerste twee hoofdstukken. 

Aan de slag met contentmarketing is voor 32,50 euro verkrijgbaar.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies