Veel bedrijven worstelen met het verwerken van Big Data

Vorig artikel Volgend artikel
Veel bedrijven worstelen met het verwerken van Big Data

Bedrijven moeten nog veel inspanningen doen om het gebruik van big data efficiënter aan te pakken. Zo blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Teradata. De onderzoekers stelden vast dat ongeveer de helft van de respondenten (zo'n 2.200 marketeers wereldwijd) toegeeft dat hun bedrijf op dit ogenblik geen optimaal gebruik maakt van data. Slechts 10% maakt gewag van een systematische toepassing van big data. Anderzijds blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagden aangeeft dat het gebruik van platformen voor big data de volgende twee jaar zal worden opgedreven.

"Marketeers willen big data onder meer gebruiken om hun efficiëntie en hun ROI te verbeteren en de integratie tussen verschillende platformen te stimuleren," zo merken de onderzoekers op. "Toch beseft bijna de helft van de respondenten dat er op dit ogenblik geen optimaal gebruik gemaakt wordt van big data. Dat is volgens 42% te wijten aan gebrekkige analyse-processen. Bovendien geeft slechts 20% van de ondervraagden aan door het gebruik van big data een omvattend idee te hebben kunnen opbouwen over de activiteiten van hun klanten, terwijl driekwart toegeeft door een gebrek aan integratie geen inzicht te hebben over de reële return-on-investment."

"Uit het onderzoek blijkt dat er nog altijd in strikte afdelingen wordt gewerkt," voert Teradata aan. Volgens 64% van de ondervraagden is het door die interne barrières onder meer onmogelijk om een holistisch beeld te kunnen vormen over campagnes. Daarbij gaf driekwart aan dat er strategisch onvoldoende samenwerking bestaat tussen de departementen informatica en marketing. Ook wordt opgemerkt dat bedrijven onvoldoende inspanningen doen om big data te gebruiken om onder meer de klantenbeleving te verbeteren. Nochtans kunnen volgens Teradata pas optimale resultaten worden geboekt wanneer alle beschikbare data worden samengebracht om voor de klant het meest relevante aanbod te creëren.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies