De donkere krochten van het tweede scherm

Vorig artikel Volgend artikel
De donkere krochten van het tweede scherm

Wie spreekt of schrijft over storytelling, kan er eigenlijk niet omheen: video is het ultieme medium om een verhaal te vertellen waarbij je emoties wil opwekken. Of de doelgroep nu naar een groot scherm in de bioscoop kijkt of een video afspeelt op een tablet: de emotie die wordt overgebracht blijft hetzelfde. Bewegend beeld maakt ons aan het lachen of huilen, kan ons enthousiast maken over een product en kan ons aanzetten om een verhaal met vrienden te delen.

Met de tablet op de bank
In het gebruik van verschillende apparaten schuilen kansen voor marketeers. De consument is namelijk niet meer trouw aan één scherm. Zo neemt de beeldbuis van weleer nog steeds het grootste deel van de videoconsumptie in, maar uit een recente studie in opdracht van het Amerikaanse Council for Research Excellence blijkt dat consumenten thuis vaak kiezen voor het bekijken van video’s, films of televisieprogramma’s op tablet of mobiel. Als men video’s bekijkt op een tablet is dat in 82% van de gevallen thuis, het kijken op smartphone gebeurt in 64% van de gevallen vanaf de bank of aan de keukentafel.

Het grijpen van een iPad in plaats van de afstandsbediening gebeurt vooral vanwege het gemak en vanwege de mogelijkheid om meerdere video’s of afleveringen achter elkaar te kijken. Het vermijden van reclame speelt volgens het onderzoek nauwelijks een rol. Het gebruiken en integreren van verschillende schermen biedt marketeers daarom enorme kansen om het bereik en de betrokkenheid bij een campagne te vergroten. Niet in de laatste plaats omdat kijkers via smartphones en tablets meer gefocust blijken te zijn op de content dan de reguliere televisiekijker.

Gezocht: avonturiers
Geen wonder dat het tweede scherm aan een opmars bezig is in marketingland. Onder meer bij The Voice of Holland en bij Linda de Mol’s nieuwe kennisquiz Weet Ik Veel werd het tweede scherm al succesvol ingezet – op een aantal technische problemen na. Maar de theorie over het gebruik van een tweede scherm bestaat vooralsnog uit donkere krochten waar slechts enkele keren met een zaklamp naar binnen geschenen is. Want hoe ziet een samenhangende strategie voor een campagne op meerdere schermen er uit? Hoe wordt betrokkenheid bij meerdere schermen tegelijk gestimuleerd? En hoe gaan we de kwaliteit en het sociale aspect van het tweede scherm meten?

Een van de avonturiers die met een zaklamp op pad gegaan is, luistert naar de naam Deann Harvey. Deze Britse dame is werkzaam bij DG, het grootste platform ter wereld als het gaat om het managen en verspreiden van advertentiecampagnes. Volgens haar is het tweede scherm de aangewezen manier om consumenten in een gefragmenteerd medialandschap weer betrokken te krijgen bij grote, generieke televisieprogramma’s. Ook zij wijst op het gemak van het kijken op tablets en smartphones en ze benadrukt het sociale aspect dat via deze apparaten tot leven komt. "Die sociale kant wordt alleen maar belangrijker bij het gebruik van meerdere schermen. We vinden het heerlijk om onze mening over een programma in real-time met anderen te delen. Weinig mensen weten het, maar het meest besproken onderwerp op social media is televisie."

Tweede scherm FTW
Harvey spreekt op 3 juli tijdens a4uexpo Europe in het Okura Hotel in Amsterdam. Dit internationale kennisplatform over performance marketing besteedt speciale aandacht aan het tweede scherm en de ontwikkelingen die het fenomeen de komende jaren zal gaan doormaken. Een opsteker voor de Nederlandse reclame- en televisiewereld, van waaruit hopelijk een aantal nieuwe avonturiers zullen opstaan!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies