Een nieuwe toon voor een bekend verhaal: Rookalarm

Vorig artikel Volgend artikel
Een nieuwe toon voor een bekend verhaal: Rookalarm

Hoe vertel je een verhaal dat al zo vaak verteld is dat niemand het meer lijkt te willen horen? Met nieuwe personages en een nieuwe manier van vertellen. Dat is Rookalarm, een nieuwe campagne tegen jeugdroken voor Stichting Rookpreventie Jeugd.

In een reeks online minidocumentaires, ondersteund door een Hyves-platform, benadert de campagne het rookprobleem vanuit de meest fanatieke groep anti-rokers van Nederland: kinderen in groep 8. Want wie nooit met roken begint hoeft nooit te stoppen.

Waar het aantal rokers tot het begin van deze eeuw gestaag afnam, bleef het sindsdien vrijwel gelijk, en steeg het in 2012 zelfs voor het eerst weer. En dat terwijl er inmiddels niemand meer is die niet weet hoe slecht roken voor je is. Daarom is begin april Rookalarm gelanceerd. Een nieuwe campagne tegen jeugdroken die probeert mensen niet te laten stoppen met roken, en vertelt ook niemand hoe slecht het voor je is. In plaats daarvan wil ze de politiek aansporen maatregelen te nemen die het moeilijker maken voor kinderen om met roken te beginnen, via kinderen en hun ouders.

De keuze voor het perspectief van de kinderen is zeer bewust, aldus Erwin Kleinjan, creatief directeur van Pool Worldwide: "bij een onderwerp als roken moet je heel erg oppassen voor de bitterheid die vaak kleeft aan de kant van het gelijk. Door te beginnen bij het enthousiasme van de kinderen vermijd je die bitterheid, en blijft het toch oprecht. En via de kinderen bereiken we uiteindelijk ook de ouders, grootouders en andere betrokkenen. En zij kunnen echt iets veranderen."

Bijzonder is de vorm van de campagne: in een aantal spannende en speelse korte films worden verschillende onderdelen van het rookprobleem behandeld. Tot nu toe verschenen er twee. In 'Het Raadsel van Groep 8' wordt uitgelegd hoe het kan dat kinderen allemaal niet willen roken maar dat een paar jaar later toch vaak gaan doen.

'Het voorstel van groep 8', de spraakmakende tweede film, laat zien hoe vijf kinderen onaangekondigd op bezoek gaan bij een van de grootste sigarettenfabrieken van Nederland om een presentatie te geven over hoe ze kunnen zorgen dat kinderen niet met roken beginnen. In de komende maanden zullen nog drie films verschijnen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies