Gebruik van social tools op de werkvloer blijft in Nederland achter

Vorig artikel Volgend artikel
Gebruik van social tools op de werkvloer blijft in Nederland achter

Microsoft Nederland start een experiment met emailloos werken. Verschillende Microsoft medewerkers en andere geïnteresseerden, zoals partners en leveranciers, gaan de uitdaging aan om een periode zonder e-mail door het leven te gaan. Het gebruik van interne en externe social middelen (intranet, blogs, instant messaging) vormen het alternatief voor het gebruik van e-mail. De deelnemers gaan de vrees voor productiviteitsverlies onderzoeken en delen hun persoonlijke ervaringen via sociale tools zoals Yammer en externe social media.

Maar daar waar veel Nederlandse organisaties het gebruik van social media op de werkvloer zien als afleiding blijkt dat 46% van de werknemers wereldwijd van mening is dat de inzet van social media juist de productiviteit verhoogt. Nederland staat bekend als een land dat voorop loopt in de adoptie van nieuwe technologie, echter in een onderzoek door Microsoft in 32 landen blijkt dat het gebruik van social tools op de werkvloer in Nederland juist achterblijft. 

In Nederland zijn werknemers nog niet voortvarend in de keuze van social tools op de werkvloer. Negen van de tien ondervraagden gebruikt voornamelijk e-mail in de samenwerking met collega’s. Slechts iets meer dan een kwart van de respondenten gebruikt externe social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook voor werk gerelateerde activiteiten. Een kleine 18% maakt in Nederland gebruik van interne social media, zoals Yammer. Dit in tegenstelling tot de Amerikanen, de grootste markt voor Yammer gebruikers, waar bijna de helft van de ondervraagde werkgevers zegt ook het gebruik van instant messaging te stimuleren.

Onterechte angst voor productiviteitverlies
De belangrijkste reden waarom er in Nederland nog maar weinig gebruik wordt gemaakt van tools zoals interne instant messaging of de bekende social media kanalen, is dat het management vreest voor productiviteitsverlies. Toch staat meer dan de helft van de ondervraagden (61%) open voor technologische ontwikkelingen voor het verhogen van de productiviteit. Het gebruik van social middelen op de werkvloer kan de productiviteit verhogen door het verbinden van medewerkers en het stimuleren van dialoog. Informatie delen en samenwerken in teams in verschillende geografische gebieden wordt makkelijker door gebruik van social middelen.

"Net als hoe e-mail in de jaren ‘90 het tempo in het bedrijfsleven versnelde, zo zal het gebruik van social middelen op de werkvloer een groot effect hebben op werken in de eenentwintigste eeuw,” aldus Kurt DelBene, Directeur Microsoft Office divisie

Het wereldwijde onderzoek is uitgevoerd door Altimeter Group onder 9.908 respondenten in 32 landen, waarvan 4.787 ondervraagden in Europa. Het onderzoek maakt een onderscheid tussen mail, team sites, intranet, video conferencen, interne (Yammer) en externe social netwerken (Twitter, Facebook en LinkedIn).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies