Privacy Verordening heeft negatieve impact op groei Nederlands bedrijfsleven

Vorig artikel Volgend artikel
Privacy Verordening heeft negatieve impact op groei Nederlands bedrijfsleven

Europa beslist op dit moment over nieuwe privacyregels. De voorstellen van het Europees Parlement zullen de balans van veel bedrijven negatief beïnvloeden. Zo voorspellen de bezoekers van de DDMA voorlichtingsbijeenkomst over de Europese Privacy Verordening op 23 mei jongstleden. Driekwart vreest dat hun Return on Investment (ROI) en totale omzet dalen, als marketing en profileren straks alleen nog maar mogen op basis van voorafgaande toestemming. Bij ruim 70% van de aanwezigen staat de verordening dan ook hoog op de managementagenda.

Impact: In een peiling naar de gevolgen van de Europese Privacy Verordening blijkt dat de schrik er bij organisaties goed in zit. Van de 150 aanwezigen geeft bijna driekwart (72%) aan dat de voorgestelde opt-in voor direct mail en telemarketing gevolgen zal hebben voor hun ROI. Bedrijven maken gebruik van deze kanalen om potentiële klanten te benaderen. Dit mag nu zonder toestemming, maar wel met inachtneming van bijvoorbeeld het Bel-me-niet Register. Als bedrijven hiervoor straks  toestemming moeten hebben, leidt dit tot hogere kosten per nieuwe klant. DDMA becijferde reeds in 2011 dat een dergelijke regel grote gevolgen heeft voor de terugverdientijd van goede doelen en andere fondsenwervers omdat zij relatief veel gebruik maken van opt-out kanalen.

Verbod profileren van invloed op datakwaliteit
72% van de aanwezigen geeft daarnaast aan dat het voorstel tot een opt-in voor profileren hen in de portemonnee raakt. Ongevraagde registratie van persoonsgegevens als geslacht en aankoophistorie mag dan niet meer. Voor alles moet voorafgaande toestemming gevraagd worden. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van de database en de selecties. Daarnaast denkt de helft van de aanwezigen dat het implementeren van de nieuwe regels ook de nodige kosten met zich meebrengt. Dit wordt gestaafd door recent onderzoek.

De Engelse overheid becijferde dat het Engelse bedrijfsleven tussen de 100 en 360 miljoen pond kwijt zal zijn om de voorgestelde regels te implementeren. De gevolgen voor de handel zijn hierbij niet meegenomen. Deze effecten worden deels berekend in een onderzoek in opdracht van de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Zij voorspellen een daling van de grensoverschrijdende handel omdat de concurrentiepositie van Europa verslechtert.

Privacy
De verordening staat bij bijna driekwart van de aanwezigen op de managementagenda. Wel geeft een derde van de bezoekers aan de specifieke gevolgen voor dialoogmarketing nog niet voldoende op het netvlies te hebben.

Balans
DDMA leden willen op een verantwoorde manier communiceren met hun klanten en vinden dat privacy bescherming verdient. DDMA pleit voor het zoeken naar een juiste balans in wetgeving, waarbij een hoge privacybescherming wordt gerealiseerd én waarbij recht wordt gedaan aan het economisch belang van vrij verkeer van data in de informatiesamenleving. DDMA steunt hierbij politici die transparantie en keuze benadrukken. Bedrijven moeten vertellen wat zij met data doen en burgers moeten middelen hebben om aan te geven of zij hier prijs op stellen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies