Over 5 jaar gaan 50% van alle reclamebestedingen naar internet

Vorig artikel Volgend artikel
Over 5 jaar gaan 50% van alle reclamebestedingen naar internet

Over 5 jaar kan het internet de helft van de wereldwijde reclamebestedingen aantrekken. Zo voorspelde Nikesh Arora, chief business officer bij Google, tijdens het congres Drive Into Media. Op dit moment moet de waarde van de wereldwijde reclamemarkt volgens Arora geschat worden op ongeveer 800 miljard dollar.

Online reclame vertegenwoordigt voorlopig slechts een waarde van 100 miljard dollar, maar dat kan volgens Arora snel veranderen. Het omslagpunt wordt volgens hem de doorbraak van internet-televisie.

"Op dit moment is internet-televisie een leuke gadget, maar geen verplichting," merkt Nikesh Arora op. "Eens internet-televisie echter gemeengoed is geworden, zal de traditionele televisie-reclame snel zijn aantrekkingskracht verliezen. Internet-televisie kan de reclame immers afstemmen op de individuele kijker, gebaseerd op locatie, clicks, surfgewoontes en andere signalen. Door internet-televisie zal het mogelijk worden om meer gerichte reclame te presenteren en zullen adverteerders ook aangezet kunnen worden om meer te besteden."

Nikesh Arora voorspelt ook dat de verschillende diensten over 5-10 jaar samengesmolten zullen zijn. "Content zal op elk scherm en op elke locatie en tijdstip geconsumeerd moeten kunnen worden," voert hij aan. "De consument wordt het beu om voor muziek op de verschillende platformen vier verschillende services te moeten gebruiken. Naarmate die services beginnen samen te smelten, zal er ook meer geleerd kunnen worden over het gebruik en wordt het mogelijk om betere reclame te creëren."

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies