MVO Nederland: de trends voor 2013

Vorig artikel Volgend artikel
MVO Nederland: de trends voor 2013

De markt voor duurzame producten en diensten zal de komende jaren met tientallen procenten blijven stijgen, dat verwacht MVO Nederland. Ook zal de vraag naar klimaatneutrale, energiezuinige, gezonde en streekgebonden producten in Nederland maar ook internationaal sterk toenemen. Verder worden ook ontwikkelingslanden en opkomende markten steeds interessanter voor Nederlandse bedrijven. Dit zijn enkele conclusies uit een nieuw trendrapport van MVO Nederland. Directeur Willem Lageweg: "Het trendrapport staat bol van kansen voor heel ondernemend Nederland, van multinational tot kleine ondernemer."

De studie beschrijft 10 belangrijke trends in de wereld van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waaronder:

- Kleine en lokale initiatieven op het gebied van o.a. energieproductie, voeding en zorgverlening schieten als paddenstoelen uit de grond.

- Door de opkomst van nieuwe kringloopconcepten wordt het gebruik van producten voor consumenten belangrijker dan het eigendom. Leasen en lenen worden daardoor belangrijker dan kopen en bezit.

- Ontwikkelingslanden zijn kansrijke groeimarkten voor het Nederlands bedrijfsleven.

- Niet-financiële waarden, zoals de niet in de prijs doorberekende milieukosten, leiden tot een heel andere verlies- en winstrekening bij bedrijven.

- Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt veranderen de kijk op werk en privé en leiden tot meer sociale innovatie.

- Transparantie is voor bedrijven niet langer een keuze, maar wordt een 'fact of life'.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies