Digitaal succes traditionele media nog altijd een utopie

Vorig artikel Volgend artikel
Digitaal succes traditionele media nog altijd een utopie

Nu al meer dan een decennium lang blijft de grote hoop van de traditionele media over hun digitale toekomst grotendeels een utopie. Aldus Eric Sass, analist bij Mediapost, op basis van cijfers die door onder andere de radiosector en krantenuitgevers over het voorbije jaar bekend zijn gemaakt. Opgemerkt wordt dat het online krantenpubliek in de VS op 4 jaar tijd met meer dan 50% is gestegen, terwijl de digitale reclame-inkomsten zo'n 5% zijn toegenomen.

"Tijdens de eerste negen maanden van vorig jaar jaar hebben de radiostations in de Verenigde Staten 561 miljoen dollar reclame-inkomsten geboekt," merkt Eric Sass op. "Dat betekent weliswaar een stijging van 7% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar, maar digitale inkomsten vormen nog altijd amper 4,6% van de totale reclame-budgetten van de Amerikaanse radiostations. De traditionele reclame-kanalen laten nagenoeg een status-quo optekenen. Bovendien blijken de traditionele radiostations het ook moeilijk te hebben om een digitaal publiek aan te trekken."

"In de krantensector is de situatie nog minder rooskleurig," voegt Eric Sass nog toe. "De Amerikaanse krantensector boekte tijdens de eerste negen maanden van vorig jaar 2,4 miljard dollar online reclame-inkomsten. Dat betekent slechts een stijging van 2,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bovendien vertegenwoordigen digitale bronnen slechts 14,9% van de totale reclamebudgetten van de sector. Dat aandeel is op vijf jaar weliswaar verdubbeld, maar dat heeft vooral te maken met de grote terugval in de traditionele reclamebestedingen."

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies