Gen Y: 'wakker worden, smartphone checken, tandenpoetsen'

Vorig artikel Volgend artikel

We zijn helemaal gewend aan het gemak en de voortdurende connectiviteit van onze digitale wereld. Uit het Connected World Technology Report van Cisco blijkt hoezeer ‘Generation Y’ - jonge professionals en studenten tussen 18 en 30 - gehecht zijn geworden aan hun smartphone, apps, sociale netwerken en het digitale leven in al zijn facetten.

82% van de ondervraagde jong volwassenen in Nederland checkt regelmatig ’s morgens vroeg al z’n smartphone op e-mails, social media updates, etc. Maar echt verslaafd zijn ze gelukkig niet: slechts 1 op de 6 is bang voor afkickverschijnselen als ze hun smartphone zouden kwijtraken, terwijl bijna 1 op de 10 dit juist als ‘bevrijdend’ zou ervaren.

Dit onderzoek laat zien dat ‘Generatie Y’ leeft om verbonden te zijn en met anderen te communiceren”, zegt Michel Schaalje,  Technisch Directeur Cisco Nederland. “Of het nu via een smartphone, een tablet, een laptop of een ander apparaat gaat, connectiviteit is een essentieel onderdeel van het leven van studenten en jonge professionals geworden. Organisaties moeten zich daarvan bewust zijn, want dit zijn de werknemers van morgen en je moet als werkgever goed weten aan te sluiten op de belevingswereld en de communicatiebehoeften van nieuw talent. Tegelijkertijd moeten organisaties er wel voor zorgen dat het gebruik van mobiele apparaten en social media op een verantwoorde en veilige manier gebeurt. Cisco biedt heeft oplossingen en de kennis om hier goed mee om te gaan.

Gen Y: 'wakker worden, smartphone checken, tandenpoetsen'

Aan het derde jaarlijkse Cisco Connected World Technology Report namen 1.800 studenten en jonge professionals uit 18 landen deel, waaronder Nederland. In het onderzoek werd gekeken hoe ‘Gen Y’ internet en mobiele apparaten gebruikt om in contact te blijven met de wereld om hen heen. Het rapport laat ook zien hoe er wordt gedacht over het creëren, benaderen en het beschermen van de enorme hoeveelheden data die wordt gegenereerd door smartphones, sensors, videocamera’s en andere apparaten die in verbinding staan met internet.

Mobiele apparaten zijn echter pas het begin. Naarmate meer en meer toestellen, sensors, sportschoenen, planten, dieren en andere levende wezens een netwerkverbinding krijgen, zal het volume en het potentieel van de data die wordt gegenereerd via al die verbindingen, exponentieel toenemen. Cisco gelooft dat in de nabije toekomst mensen en ondernemingen beter gebruik zullen maken van de communicatie tussen apparaten om diensten en toepassingen te bieden en om in real-time beslissingen te kunnen nemen - The Internet of Everything.

Enkele interessante uitkomsten

Wakker worden, smartphone checken,  tanden poesten

· Ruim 4 van de 5 Nederlandse respondenten (82%) checkt ’s ochtends zijn of haar smartphone of er nog nieuwe berichten zijn.

· Dit is een belangrijk resultaat voor werkgevers, omdat het laat zien dat de werknemer van morgen flexibeler en beter geïnformeerd is, en sneller reageert dan de vorige generatie. Gen Y leeft om te communiceren.

Zijn we verslaafd aan de smartphone?

· 66% van de Nederlandse jong volwassenen kan de smartphone zelfs in bed niet laten liggen. Ook bij het eten met vrienden of familie (30%) en zelfs op het toilet (33%) is de smartphone erbij. Ronduit zorgwekkend is het feit dat maar liefst 19% toegeeft de smartphone ook onder het autorijden te gebruiken.

· Wereldwijd geeft 20% aan dat ze minstens iedere 10 minuten checken of ze nieuwe berichten op hun smartphone hebben. In Nederland zegt 12% dit te doen, terwijl 42% laat weten weliswaar niet voortdurend op z’n smartphone te kijken, maar dit tegenwoordig toch veel vaker te doen dan voorheen.

Mobiele apps zijn belangrijk

· De hele wereld is dol op apps. Op de vraag ‘Hoe belangrijk zijn mobiele apps voor je dagelijkse leven?’, zitten de Nederlandse jong volwassenen, met 44% dat kiest voor ‘zeer of redelijk belangrijk’, aan de onderkant. In Duitsland beschouwt 70% mobiele apps als belangrijk. In China zijn ze helemaal dol op hun apps: maar liefst 92% noemt zijn mobiele apps als ‘zeer of redelijk belangrijk’.

· De meeste respondenten gebruiken tussen de 2 en 9 apps regelmatig op hun smartphone. Waarbij meteen moet worden opgemerkt dat dit dan vooral gaat om games en entertainment (57%). 15% zegt mobiele apps vooral voor werk te gebruiken.

Online versus het ‘echte’ leven

· Jong volwassenen in Nederland zijn weliswaar erg bezig met hun online vrienden, maar toch is ‘echt’ persoonlijk contact nog steeds heel belangrijk. Slechts 20% zegt vooral online met vrienden en familie te communiceren, terwijl 41% dit vooral offline doet. Een vergelijkbaar percentage (38%) zegt ongeveer evenveel tijd online te communiceren als ‘in het echt’.

· Gevraagd of men denkt dat anderen zich online anders voordoen dan in het echte leven, meent 20% dat veel mensen online een totaal andere identiteit hebben dan in ‘real life’. 53% van de jong volwassenen zegt zichzelf online precies hetzelfde voor te doen als in het echte leven. 32% doet zich online soms anders voor, terwijl slechts 3% toegeeft zich online totaal anders te presenteren dan ‘offline’.

Facebook wint het van Twitter

· Ruim de helft (53%) van de Nederlandse respondenten heeft een Twitter-account, maar slechts 8% daarvan plaatst iedere dag minstens een tweet. Wat dat betreft liggen Nederlanders flink achter op het wereldwijde gemiddelde van 21%, waarbij hun leeftijdgenoten uit China (58%), Korea (39%) of Indonesië (38%) er ruim bovenuit steken als het gaat om dagelijks tenminste eenmaal te tweeten.

· Facebook is in Nederland duidelijk populairder onder de studenten en jonge professionals: 87% heeft een Facebook-account en 37% plaatst daar minimaal een keer per dag een update op. 26% geeft zelfs aan minimaal 1x per uur een update te plaatsen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies