Steeds meer consumenten kiezen voor digitale nieuwsconsumptie

Vorig artikel Volgend artikel
Steeds meer consumenten kiezen voor digitale nieuwsconsumptie

Steeds meer consumenten beschouwen het digitale platform als hun eerste bron van nieuws. Zo blijkt uit onderzoek van het mobiele reclamenetwerk Mojiva onder bezitters van smartphones en tablets in de VS. De onderzoekers merken op dat 24% van de Amerikaanse respondenten en 20% van hun Britse collega’s hun nieuws in eerste instantie vergaren met hun smartphone of tablet. Er wordt echter opgemerkt dat de consument een brede waaier van platformen gebruikt voor zijn nieuwsgaring. 

De diverse platformen beantwoorden aan een verschillende nieuws-ervaring,” merkt Amy Vale, vice-president global research bij Mojiva, op. "Gedrukte en zelfs online media zijn vooral verbonden met een uitgebreidere nieuwsconsumptie. Op mobiele platformen verneemt de consument daarentegen de meest actuele gebeurtenissen, ongeacht waar de gebruiker zich bevindt." Er wordt aan toegevoegd dat 70% van de Amerikaanse tablet-bezitters dagelijks minstens 2 nieuwssites bezoeken, bij smartphones daalt dat tot 61%. 

Uit het onderzoek blijkt ook dat 30% van de Amerikaanse smartphone-bezitters het meest actuele nieuws vernemen door tekstberichten en meldingen op hun mobiele apparaten, terwijl slechts 25% blijft vasthouden aan televisie als belangrijkste platform om zich op de hoogte te stellen van het meest actuele nieuws. Ook blijkt dat 15% van de tablet-bezitters mobiele nieuwscontent raadpleegt terwijl er naar een televisieprogramma wordt gekeken. Bij smartphones valt dat cijfer terug tot 8%. In Groot-Brittannië worden gelijkaardige cijfers gemeld.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies