20% van de online koopjesjagers geconfronteerd met namaakproducten

Vorig artikel Volgend artikel
20% van de online koopjesjagers geconfronteerd met namaakproducten

20% van de online shoppers in Europa en Amerika wordt in de zoektocht naar online koopjes geconfronteerd met namaakproducten. Zo blijkt uit de vandaag gepresenteerde resultaten van het MarkMonitor Shopping Report.

Doel van het rapport is de relatie te analyseren tussen online shoppers, hun zoektermen en de websites waarop ze terechtkomen tijdens hun zoektocht naar kleding en luxe goederen. Zo komt er bijvoorbeeld naar voren dat van de 20 consumenten die online zoeken naar aanbiedingen er 1 bewust op zoek is naar namaakproducten.

Voor het rapport is gebruik gemaakt van de technologie om online winkelpatronen van consumenten te onderzoeken. MarkMonitor werkte bij de totstandkoming van dit rapport nauw samen met Nielsen, de grootste wereldwijde leverancier van data over consumentengedrag, om geanonimiseerde gegevens van leden van het Nielsen-panel uit 6 verschillende landen over een periode van 9 maanden te kunnen analyseren.

In de periode juli 2011 – maart 2012 werden bijna 5 miljoen winkelsessies gevolgd, waarbij gekeken werd naar zoektermen als 'nep', 'replica', 'goedkoop' of 'aanbieding'. Ongeveer één op de vijf koopjesjagers – dat wil zeggen; consumenten die zochten op termen als 'goedkoop', 'aanbieding' of 'outlet' – belandde op websites die namaakgoederen aanbieden. Het percentage consumenten dat een product in het winkelwagentje plaatst bleek voor deze websitebezoeken hoger te zijn dan het conversiepercentages van bezoekers aan legitieme websites.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat er vrijwel geen demografische verschillen bestaan tussen online shoppers die bewust op zoek gaan naar namaakgoederen en diegenen die op zoek zijn naar aanbiedingen van legitieme merken. "Deze resultaten logenstraffen de algemene opvatting dat consumenten die namaakgoederen kopen in grote mate verschillen van consumenten die legitieme producten kopen", vertelt Eric Solomon, senior VP global digital audience measurement bij Nielsen.

Opletten
Met de decembermaand voor de deur is het verstandig dat consumenten waakzaam zijn wanneer zij online winkelen. Veel namaakgoederen worden namelijk zo geprijsd dat ze lijken op legitieme producten die in de aanbieding zijn. De producten worden aangeboden voor een prijs die 20 tot 25% lager is dan de catalogusprijs, waardoor het lijkt op een aanbieding die men vaak ziet in de uitverkoop. Dit gevoel wordt versterkt doordat websites die namaakproducten aanbieden steeds vaker (beeld)materiaal uit recente marketingcampagnes van bekende merken gebruiken.

"Met de feestdagen in aantocht willen marketeers hun ROI en omzet maximaliseren. De methode die we in samenwerking met Nielsen hebben ontwikkeld, helpt merken meer inzicht te krijgen in de vraag naar hun producten en diensten", vertelt Kevin Day, Sales Manager van MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië & Emerging Markets. "Door de gegevens van panelleden te integreren met informatie over malafide websites en internetverkeer zijn we in staat de winkelpatronen in verschillende e-commercekanalen in kaart te brengen. Bovendien kunnen we bedrijven op deze manier helpen het internetverkeer en omzet terug te winnen van illegale websites."

De resultaten van het onderzoek onderstrepen het belang van een proactieve merkbeschermingsstrategie. MarkMonitor analyseerde het internetverkeer naar de websites die bezocht werden door de panelleden, waaronder 1.000 websites die legitieme producten verkopen en 8.000 websites die zijn geïdentificeerd als sites die namaakgoederen verkopen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies