Nationale overheden benutten Twitter onvoldoende

Vorig artikel Volgend artikel
Nationale overheden benutten Twitter onvoldoende

Uit onderzoek van Burson-Marsteller blijkt dat Nationale overheden de mogelijkheden van Twitter maar onvoldoende benutten. Er is specifiek gekeken naar country branding op Twitter. Het onderzoek toont aan dat slechts negen overheden van de 193 VN-lidstaten gebruik maken van het Twitteraccount van hun land.

@GreatBritain, @Israel en @Sweden zijn opmerkelijke voorbeelden van landen die zichzelf promoten op Twitter. @GreatBritain maakt onderdeel uit van de ‘Britain is Great’ campagne. Deze campagne startte in maart 2012 en benadrukt positieve aspecten van het Verenigd Koninkrijk. @Israel is Israëls officiële account en wordt onderhouden door het digitale diplomatieteam van Buitenlandse Zaken. Dit account is één van de meest gevolgde accounts binnen Israël met meer dan 66.000 volgers. @Israel dient als centraal punt voor de twitteractiviteiten van de Israëlische overheid.

De Zweedse overheid heeft het onderhoud van haar officiële Twitteraccount uit handen gegeven aan de Zweedse bevolking; iedere week is een andere inwoner van Zweden verantwoordelijk voor het account van @Sweden. De verantwoordelijke deelt aanbevelingen, adviezen en feiten over het leven in Zweden. @Sweden heeft meer dan 65.000 volgers. Het Curators of Sweden project startte in december 2011 en is, ondanks enkele ongelukkig geplaatste Tweets, met wisselend succes gekopieerd door @Ireland en @NewZealand. Het project inspireerde diverse vrijwilligersorganisaties in meer dan twintig landen om ook deel te nemen aan de zogeheten rotatie-curatie beweging.

De Twitteraccounts van @AntiguaBarbuda, @Barbados, @Lithuania, @SouthAfrica en @Spain worden onderhouden door hun officiële toerismeorganisaties. Deze organisaties promoten het toerisme in hun eigen land.

Echter, 3 van de 5 nationale accounts zijn afgeschermd, inactief of opgeschort. De helft van de 71 overgebleven actieve accounts tweeten via een geautomatiseerde nieuwsdienst nieuwsberichten over hun land.

"Wanneer we kijken naar de resultaten wordt duidelijk dat slechts enkele overheden en toerismeorganisaties de kracht van country branding en marketing op Twitter begrijpen," aldus Matthias Lüfkens, hoofd van de Burson-Marsteller EMEA Digital Practice. "Er schuilt een grote kans voor landen in het inzetten van Twitter als deel van hun communicatie. Hiermee kunnen landen zich binden aan het grote en groeiende publiek."

De gebruikte data zijn verzameld in november 2012. Er werd gekeken naar het Twitter gebruik van de 193 VN-lidstaten. Burson-Marsteller gebruikte Twitonomy om tweet-patronen en de Twitter geschiedenis van elk account te analyseren. De volledige analyse is hier te vinden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies