Sociale Digitale Werkplek voor zorgverleners [Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale Digitale Werkplek voor zorgverleners [Infographic]

Innovatie binnen health care gaat meestal over medische innovaties of over de innovaties waarbij de klant via nieuwe applicaties betere hulp krijgt of betere zelfhulp kan uitvoeren. En toch valt er ook veel te innoveren en te winnen op het gebied van samenwerking binnen zorginstellingen. Door de groeiende vraag naar zorg zal er bij gelijkblijvende efficiency 450.000 extra zorgverleners nodig zijn binnen Nederland.

Alleen door zorgverleners efficiënter te laten werken en samenwerken, zonder dat de client er hinder van ondervindt, kan dit gedeeltelijk worden voorkomen. Dat kan via een (sociale) digitale werkplek voor de zorgverlener, die ook te gebruiken is op tablets. Wat zit er in een dergelijk platform? Waarom helpt het de zorgverlener? Lees verder en bekijk onderstaande Infographic.

Sociale Digitale Werkplek

Ook bij eHealth van Emerce, het event over innovatie binnen health care, gingen de presentaties vooral over de applicaties ten behoeve van de patiënt. Bij een sociale digitale werkplek kunnen zorgverleners sneller bij de juiste informatie en instructies, kunnen zij werkoverdracht doen, toegang krijgen tot clientgegevens en snel overleggen en afstemmen met collega's. Veel zorgverleners komen bij de mensen thuis, dus de digitale werkplek moet mobiel zijn. Een tablet zorgt ervoor dat informatie snel ter plekke is. Dit verhoogt de kwaliteit naar de client.

Er zijn enkele zorginstellingen die gestart zijn met de implementatie hiervan en sommigen daarvan hebben het ook al in gebruik. Dit betreft overigens in alle gevallen de eerste stappen op weg naar een volwaardige digitale werkplek.

Aanbieders

Er zijn verschillende aanbieders. De belangrijkste platformen zijn Microsoft, met Office 365 en SharePoint, Google, met Google Business Apps en open source platformen. Deze platformen bieden de basis, maar de echte zorgspecifieke apps worden door derde partijen aangeboden op basis van deze platformen. De ene aanbieder doet dat op basis van een uitgebreide maatwerkportal. Dit zorgt voor lock-in ten opzichte van de aanbieder en kan upgrades in de weg staan.

Toekomstvaste aanpak

Een flexibelere en toekomstvastere aanpak is het samenstellen van de portal op basis van standaard functionaliteit en uit te breiden met specifieke apps. Als gekozen wordt voor de cloud is dit eigenlijk een must, omdat klanten daarop automatisch meeliften op upgrades van het platform.

Apps voor de digitale werkplek binnen zorg

Een digitale werkplek is dus eigenlijk een soort sociaal intranet die op verschillende manieren en vanaf verschillende devices is te benaderen en door de gehele organisatie en de mensen eromheen gebruikt kan worden. Gebruikers staan met elkaar in verbinding, communicatie kan plaatsvinden, informatie kan worden opgezocht en gedeeld en gebruikers kunnen snel afstemmen, terwijl je met specifieke apps processen kunt ondersteunen. Voorbeelden van dergelijke apps kunnen zijn: Werkoverdracht rondom client, Roosters en Ruilen, Mijn Nieuws, Laatste wijzigingen in protocollen, Online Training, Registreren werkzaamheden, Toegang tot electronisch cliënten dossier (ECD of EPD), maar ook de meer standaard functies zoals Email, Messengen, Nieuws en Documenten.

Infographic

Zie onder voor een infographic over 'wat' en 'waarom' van De Digitale Werkplek voor zorgverleners. Het bevat ook een vergelijking tussen Google en Office 365. Maar let op, het is opgezet vanuit de bril van Office 365 en Microsoft. Alle toevoegingen en extra argumenten zijn vanzelfsprekend welkom in de comments hieronder. Het Google platform is vooral een communicatieplatform en minder een platform voor specifieke enterprise applicaties dan Office 365. Google heeft een voorsprong op het aantal apps dat beschikbaar is via de app store en op gebied van mobiele toepassingen. Office 365 zal met de nieuwe versie, op basis van SharePoint 2013, die vanaf eind dit jaar uitgerold zal worden, op dit vlak een inhaalslag maken, ook via apps op Windows 8, Microsoft tablets en Windows Phone. 

Vergroot Infographic

Waarom Office 365 in Zorg - Sociaal Intranet en Digital Mobile Workplace Health Care - Rapid Circle - Microsoft v2

Vergroot Infographic

Rapid Circle organiseert periodiek roundtables over onder andere 'Innovatie in Samenwerken binnen Zorg'. De volgende staat gepland voor december a.s.

Wilco Turnhout

Wilco is mede-oprichter van Rapid Circle. Hij is creatief inhoudelijk en blogt over Slimmer samenwerken, Microsoft cloud, Communicatie en Enterprise a...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies