Het 'TomTom' effect

Vorig artikel Volgend artikel
Het 'TomTom' effect

Het is vakantie. De 'Tomtom', ik bedoel hier dan navigatie systemen mee en niet letterlijk producten van het gelijknamige bedrijf, zal dus best veel gebruikt worden in de vele buitenlanden die Nederlanders per auto en fiets plegen te bezoeken.

De TomTom is een eigenaardig ding. Aan de ene kant wijst ie de weg. En dat is gemakkelijk. Aan de andere kant wijst ie doorgaans iedereen dezelfde weg met als gevolg dat één weg heel druk is en de alternatieve routes naar het zelfde reisdoel heel leeg. De tomtom creëert daarmee een bias om met zijn allen dezelfde oplossingen langs de zelfde wegen te zoeken. TomTom live verandert daar niets aan.

En toen drong het tot me door dat dit eigenlijk een metafoor is voor deze tijd: er is nog nooit zo veel ruimte geweest voor verschillende opvattingen en gezichtspunten en 'mentale reisdoelen' maar tegelijkertijd zijn we ook zo vreselijk hyperig en lopen we met allen voortdurend langs de zelfde thema's waar dan ook moedeloos makend veel over wordt (over)geschreven.

Voorbeelden van deze hoofdwegen van aandacht? Ik noem er een paar.  ‘Leiderschap’, ‘authenticiteit’, cloud, ‘het nieuwe organiseren’. 

Zou Google als een soort ‘mentale tomtom’ werken waardoor we voortdurend met zijn allen in het zelfde straatje denken en redeneren en in ‘hun box’ blijven? Zijn het andere agenderende ecosystemen die als een mentale tomtom werken voor jou en mij? Harvard Business Review bijvoorbeeld of The Economist? Of hier te lande Management Team, Slow Management of misschien wel de Volkskrant? Bepalen zij jouw box of doe jij dat?

Om werkelijke innovatie te zien moet je nooit de hoofdweg nemen. Innovatie ontstaat namelijk nooit op de hoofdwegen in the mainstream. Trotseer dus deze tomtom bias en ga je eigen weg. Trek je niets aan van de geadviseerde reisroute, hoe beroemd de bron ook is. Laat anderen je rustig een idioot vinden. Pas dan zul je nieuwe ervaringen op doen, ruimte ervaren, onverwachte ontdekkingen doen en avonturen beleven.

Laat die anderen rustig op de hoofdweg. Geniet jij van je ruimte!

Goede reis en fijne vakantie!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies