Rate the manager, rate your own contribution today

Vorig artikel Volgend artikel
Rate the manager, rate your own contribution today

Hoe interne sociale netwerken de hiërarchie van een organisatie op zijn kop zet.

Tijdens de negende Roundtable van Rapid Circle (zie samenvatting), sprak Menno Lanting over de gevolgen van interne sociale netwerken op leiderschap. Interne sociale netwerken zijn op interne sociale media gebaseerde netwerken waarbinnen kennis en ideeën gedeeld en verspreid worden en men elkaar helpt met raad en feedback, zoals we dat ook kennen van Twitter en Facebook. Juist het systeem van volgen en delen in plaats van zenden en dat je dus kunt ontvolgen als iemand te weinig bijdrage levert, heeft als resultaat dat je relevant moet zijn en dat hoe meer volgers, hoe meer invloed je hebt binnen de organisatie. Is iedere manager daar klaar voor? Menno denkt van niet.

Hij gaf tijdens zijn presentatie weer dat er een steeds grotere gap zal ontstaan tussen de Hero (High Empowered Resourceful Operative, oftewel, diegene die invloed verdient door delen, meedoen en samenwerken) en Hippos (Highest paid Person’s Opinion, oftewel, diegene die vindt dat hij invloed heeft door de plek binnen de hierarchie). Op dit vlak zie je duidelijke verschillen tussen generaties, waar de jonge generatie meer kijkt naar hoe kan iemand (een manager bijvoorbeeld) mij helpen in mijn werk en mijn carrière, dan puur naar managementlijnen. Wanneer iemand relevante kennis deelt, inhoudelijke invloed heeft en interessante projecten doet en die persoon daarin transparant is, dan zal deze persoon door de jonge generatie gevolgd worden. Een Hippo die zijn ervaringen en kennis niet transparant deelt wordt steeds minder relevant, wordt niet gevolgd en zit dus niet binnen grote sociale netwerken van de collega’s en wordt steeds minder invloedrijk. Informeel dan. Want formeel, binnen de managementlagen heeft hij wel een stem. De informele invloed en formele hiërarchie zullen volgens Menno gaan botsen. Dat is helemaal niet erg, want dat zal weer een verandering teweeg brengen waarbij men zichzelf opnieuw zal moeten uitvinden. De vraag is hoe je deze veranderingen zo soepel mogelijk laat doorsijpelen in je cultuur.

-1258.jpg

Menno had daar vele ideeën over. Twee zal ik jullie niet onthouden:

1. Rate The Manager. Laat iedereen zoals men op sociale media al doet met foto’s en posts, managers ‘raten’ of ‘liken’. Volgen is natuurlijk ook al genoeg, maar het idee dat een manager niet onaantastbaar is en publiekelijk ook zijn meerwaarde moet bewijzen door zijn persoon, ervaringen, kennis en hulp te delen, is wellicht één die tot denken zet

2. Rate your own contribution today. Bij het eindigen van de werkdag (dat maak ik ervan, want Menno gaf als voorbeeld bij het verlaten van het kantoor, maar wie werkt er nog elke dag op een kantoor over een paar jaar :-) opgeven welk cijfer je jezelf geeft voor jouw bijdrage aan de organisatie, projecten, winst en aan je collega’s vandaag. Ook dit zet aan tot denken, want het geeft aan dat je je steeds minder goed kunt verschuilen achter je functie, bureau of leidinggevende en je bijdrage zichtbaar moet worden voor de organisatie. En als dat zichtbaar wordt, waarom sta je dan niet elke dag even stil bij die bijdrage?

Dit zijn natuurlijk ideeën met een knipoog. Er zijn veel meer manieren om een organisatie wakker te schudden, te veranderen en aan te sporen tot nieuwe manieren van samenwerken en delen. Die manieren komen vaak aan bod tijdens deze roundtables Interne Sociale Media. Menno probeert vooral op directieniveau een ander denkproces op gang te brengen. Wat je ook bedenkt, het is van belang dat een deel van het management (iedereen zal zeker niet lukken) meedoet en het goede voorbeeld laat zien. En zo zorg je er ook voor dat de botsing tussen nieuwe informele hiërarchie en formele hiërarchie zo klein mogelijk blijft. Want managers die veel delen en relevant zijn zullen sneller meer volgers krijgen dan niet-managers.

Ik beet zelf de spits af tijdens de roundtable met een presentatie van de samenvatting van de eerste 8 roundtables over Enterprise Social Media, met cases van klanten en van niet-klanten. Ook mocht ik een demo geven van onze Social Suite voor SharePoint. Zie hier voor een weergave van de roundtable.

Afbeeldingen: Menno Lanting

Wilco Turnhout

Wilco is mede-oprichter van Rapid Circle. Hij is creatief inhoudelijk en blogt over Slimmer samenwerken, Microsoft cloud, Communicatie en Enterprise a...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies