​Prepaid VS Sim Only: spannende marktontwikkelingen

​Prepaid VS Sim Only: spannende marktontwikkelingen

Vorig artikel Volgend artikel

Iedereen denk dat prepaid "dood" gaat of dat prepaid "dood is" of dat een prepaid simkaart bijna verleden tijd is. De grootste prepaid website van Nederland (vergelijker & webshop) prepaidsimkaart.net heeft afgelopen 7 jaar enorm veel data verzameld. Dusdanig veel dat dé algemene telecom autoriteit Telecompaper samen met PrepaidSimkaart.net deze data heeft verzameld en gebundeld om de prepaid markt in kaart te brengen. Is prepaid nu echt verleden tijd? Gaat prepaid nu echt uitsterven? Het kortstondige antwoord daarop is: Nee, totaal niet.

De markt heeft de afgelopen periode een flinke daling doorgemaakt. Van een penetratie van 24% is dit gedaald tot de huidige 8% en hier is het gestabiliseerd. De eigenaar van PrepaidSimkaart.net, Wesley Kelder, zag hierdoor de omzet van hun vergelijker/webwinkel dalen en is daarom met de markt mee bewogen. Hij kwam met een sim only vergelijker en deze is op simonlycheck.nl gelanceerd. Consumenten gebruiken enorme hoeveelheden data en dit fenomeen neemt alleen maar toe. De consument wil alleen maar groter, groter, groter..

Nu data verzameld te hebben via beide portalen kunnen er een aantal belangrijke conclusies worden getrokken:

  • Prepaid markt is gestabiliseerd, zal niet verder dalen
  • Er is zelfs weer een lichte groei geconstateerd in het prepaid segment, mede door het fenomeen “prepaid abonnementen” ofwel “prepaid bundels” wat een soort mix is tussen prepaid en sim only. Noem het een “hybride prepaid”. Deze hybride prepaid deals kunnen namelijk kleine sim only abonnementen vervangen.
  • De grootste "dief" van prepaid aansluitingen zijn goedkope, kleine sim only abonnementen
  • Sim only abonnementen zijn enorm gegroeid maar de groei is gestagneerd

“De komende jaren zal de concurrentie tussen prepaid en goedkope sim only abonnementen zich met name gaan afspelen op het gebied van mobiele data. Prepaid providers zullen sneller steeds grotere en goedkopere data bundels aanbieden terwijl sim only abonnementen niet zo snel verder kunnen gaan zakken. Dit wordt dus een spannende marktontwikkeling in deze tweestrijd”, aldus Wesley Kelder.

Voor consumenten zal het in de toekomst dus interessant blijven om de opties voor een sim only abonnement en prepaid mogelijkheden tegen elkaar af te wegen. Er zit nog voldoende beweging in de markt wat erg interessant is om te volgen.

[Afbeelding © justyle - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies