Nederland loopt achter als het gaat om mobiel betalen

Nederland loopt achter als het gaat om mobiel betalen

Vorig artikel Volgend artikel

Natuurlijk neemt het online aankopen via de smartphone in 2016 verder toe in populariteit. Het aantal online aankopen waarbij gebruik wordt gemaakt van de smartphone, groeit zelfs met maar liefst 68 procent ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

Kinderschoenen

Ondanks dat het aantal transacties met de smartphone stijgt, moeten we ons wel realiseren dat dit slechts 10 procent is van alle online betalingen. We lopen als Nederland ten opzichte van bijvoorbeeld Engeland flink achter. Hier gaat immers 30 procent van alle e-commerce transacties via de smartphone. In China ligt dit percentage zelfs boven de 70 procent. We hebben dus onze mond vol van mobile commerce en mobiel betalen maar feit is wel dat we als Nederland behoorlijk achterlopen. Natuurlijk kunnen we met het gebruik van nieuwe technologieën de komende jaren de achterstand flink inhalen. Het mobiel afrekenen wordt immers steeds makkelijker. Bij de aankoop op desktop of laptop kun je namelijk nu al vrij makkelijk de betaling met behulp van iDEAL QR-codes op je smartphone of tablet afronden, zonder extra inlog apparaatje van je bank. Bijna de helft van deze aankopen wordt via iDEAL betaald.

Online markt 174 miljoen

De totale online markt groeit in 2016 met 22 procent als we kijken naar het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen. Verreweg de meeste online aankopen worden gedaan via een laptop of desktop (74 procent), waarbinnen de desktop minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar (van 34 procent naar 31 procent). Het aandeel van de tablet blijft stabiel op 14 procent van alle online aankopen. Het aantal aankopen via smartphones is gestegen van 8,9 miljoen online aankopen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Het aandeel van de smartphone groeit daarmee van 6 procent naar 9 procent.

M-commerce

De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media & entertainment (13 procent), telecom (11 procent) en fashion (10 procent). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (+268 procent) en fashion (+214 procent). Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone groeit ten opzichte van 2015, ook de aankoopbedragen via de smartphone nemen toe (+21 procent). Hiermee lijkt het vertrouwen in het betalen via de smartphone verder toe te nemen. Per aankoop op een telefoon wordt gemiddeld 68 euro uitgegeven, waar dit in 2015 nog 56 euro was. Ook het gemiddelde aankoopbedrag op de tablet neemt toe, van 100 euro naar 104 euro.

Meer content

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies