Mobile25.08.2016

Binnenkort reclame in je Whatsapp? Het lijkt er wel op


Aangepaste gebruiksvoorwaarden voorspellen weinig goeds

Op het Whatsapp-blog stond vandaag een post met de titel “Een blik in de toekomst van Whatssapp” waarin aangekondigd wordt dat de gebruikersovereenkomst die je met Whatsapp afsluit aangepast zal worden. Een gedeelte van de aanpassingen hebben betrekking op bijvoorbeeld het feit dat Whatssapp nu van Facebook is, dat er encryptie op je berichten zit en dingen als het bellen en andere uitbreidingen van de service. Maar dan staat er dit:

Tja, dan worden we toch een beetje zenuwachtig, want betekent dat misschien dat we toch reclame-appjes gaan krijgen? Nee, zegt Whatsapp. Het zou alleen maar gaan om berichten waar je om gevraagd hebt bij die specifieke bedrijven: “Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht. Velen van ons ontvangen deze informatie momenteel op een andere manier, zoals via een sms-bericht of een telefoontje.

Makes sense, of ik mijn bericht van de Rabobank of de NS nu via SMS krijg of via Whatsapp, maakt geen verschil. Zo lang het daarbij blijft is er niks aan de hand. Het probleem is echter dat de aangepaste voorwaarden het wel mogelijk maken voor bedrijven om je toch aanbiedingen of andere vormen van reclame te sturen. Dat zal allemaal op basis van opt-in zijn, tenminste als we deze quote uit het blog mogen geloven:

De iets uitgebreidere “korte” versie van de gebruikersovereenkomst stelt wel dat er zeker sprake gaat zijn van dit scenario, dus dat betekent dat je extra moet gaan opletten welke vinkjes aan staan. In dat kader ook nog een waarschuwing: Whatsapp gaat in het kader van de integratie met Facebook een aantal dingen delen, dus als je wél Whatsapp gebruikt maar niet op Facebook zit is de volgende passage wel even belangrijk:

De keuze die u hebt. Als u een bestaande gebruiker bent, kunt u ervoor kiezen om uw WhatsApp-accountinformatie niet te delen met Facebook om uw ervaring met advertenties en producten op Facebook te verbeteren. Bestaande gebruikers die akkoord gaan met de bijgewerkte Voorwaarden en Privacybeleid hebben 30 dagen om deze keuze te maken via Instellingen > Account.”

Tja, het ging ook al te lang goed natuurlijk, want zoals we allemaal weten is niks echt voor niks en dus is het afwachten hoezeer deze veranderingen impact gaan hebben op ons App-gedrag en de populariteit van Whatsapp.

[Afbeelding © WavebreakmediaMicro – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.