Mobile01.09.2006

Digitale camera’s zullen de camphone overleven


1157139643camphone-1.jpg
1157139643camphone-1.jpg

Dat is de stellige overtuiging van Heino Hilbig (nee, dit is geen fictieve naam), hoofd van de afdeling strategische marketing van Olympus in Europa.

De kwaliteit, gemeten in resolutie, van camphones wordt welliswaar steeds beter en er is een groep consumenten die uiteindelijk zullen kiezen voor het gemak van de combinatie tussen mobiele telefoon en digitale camera in één device, maar toch zullen de telefoons het vertrouwde fototoestel niet verdringen, aldus Heino.

Tot zover ben ik het nog met hem eens, maar daarna verliest de Duitse marketeer toch behoorlijk aan geloofwaardigheid.

Behalve het feit dat de producenten van digitale camera’s ervoor zullen zorgen dat hun ontwikkeling minstens net zo hard vooruit zal blijven gaan als de concurrentie uit de telecomwereld ontleedt Heino Hilbig zijn wijsheid deels ook aan de toekomstige ontwerpen van mobiele telefoons.

Daarbij zijn volgens hem vooral de Science Fiction films van belang. In zijn eigen woorden: “Wat zie je daar namelijk? In elk geval geen mensen die foto’s maken met hun mobiele telefoon. Logisch, want het toestel zal in z’n huidige vorm vast niet blijven bestaan. De telefoon wordt een bijna onzichtbaar knopje bij het oor, de mouw of op de borst, net als bij Star Trek, en krijgt misschien zelfs minder functies dan de huidige gsm. Het fototoestel zal ook veranderen, maar een apparaat dat in de eerste plaats bedoeld is om beelden mee vast te leggen, zal niet verdwijnen.”

Het zal wel Heino, maar ik zie ook geen digitale camera’s in Star Trek en wie zegt mij dat de communicators van Captain Kirk en Picard niet ook de beelden die zij met het blote oog waarnemen digitaal opslaan, nou ?!?

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Telegraaf

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Op 15 augustus 2013 kondigt de grote baas van het Telegraaf Concern (TGM) - Cees van Steijn - aan dat Hyves tot het einde van het jaar de tijd heeft om te bewijzen dat ze winst kunnen maken. Deze spierballen taal van een...

Media03.11.2013

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

De oprichting van *bliep is mogelijk gemaakt via het investeringsfonds van TMG, met als gevolg dat het dus eigendom werd van TMG. Maar na een succesvolle start willen ze verder groeien, de plannen sluiten echter niet aan...

Mobile02.01.2013

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

De Telegraaf lanceert als een van de eerste uitgevers een gratis applicatie voor Windows 8. De app draait op tablets, laptops en pc's. De app is afgestemd op de volledig nieuwe gebruikersinterface van Windows 8 die voor...

Technology27.10.2012

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Afgelopen vrijdag werd de Telegraaf frontaal aangevallen via het sociale medium Twitter.De krant had de vliegramp overlevende Ruben in het ziekenhuis aan de telefoon gehad, en vervolgens de inhoud van het gesprek gepubli...

Social Media18.05.2010

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Telegraaf Media Nederland heeft een zeer prestigieuze, internationale prijs gewonnen. De MarketingSherpa Email Award wordt 16 maart a.s. in Miami uitgereikt aan Edouard Leeuwenburg, Manager van Telegraaf E-mail Marketing...

E-mail26.02.2009

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

2009 en Telegraaf Media Nederland riepen in de maand januari ondernemers en bedrijven op om plannen voor productintroducties en – innovaties in te zenden. De beste inzender gaat geholpen worden bij het lanceren van het...

Online14.02.2009

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

Papieren krant op je mobiel

De Telegraaf komt vandaag met een bijzondere gratis applicatie voor op je mobiel, "de papieren krant". Nu heb ik papieren kranten op internet al nooit begrepen, laat staan een papieren krant op je mobieltje. Tweede wat i...

Mobile05.02.2009

Papieren krant op je mobiel

Project 2009 officieel van start

Het jaar 2009 is door de Europese Commissie uitgeroepen tot het jaar van Creativiteit en Innovatie. Bureau 2009 en Telegraaf Media Nederland hebben een diepgeworteld geloof dat creativiteit en innovatie onontbeerlijk zij...

Online09.01.2009

Project 2009 officieel van start