De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op de European Mobile Marketing Conference eerder deze week was één ding duidelijk: mobile marketing is hot. Uit de gepresenteerde cases bleek dat het stadium van kleinschalige experimenten nu toch echt voorbij is. Voorbeelden van het Duitse 12snap lieten zien wat merken als McDonalds en Coca Cola de afgelopen jaren hebben gedaan. Voor dergelijke campagnes mocht 12snap overigens al vier keer een leeuw ophalen in Cannes.
Opvallend is dat het gebruik van push (b.v. outbound SMS) in deze campagnes eigenlijk geen rol van betekenis speelt: het gaat juist om de pull. Op de productverpakking worden codes gezet die via de mobiel kunnen worden ingeruild voor mobiele goodies zoals ringtones, wallpapers en (JAVA) games. De content wordt zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt door samen te werken met populaire films of tekenfilmseries. De producenten van deze content zijn bereid te betalen voor het bereik dat ze op deze manier realiseren: win/win dus. Ook is er een viraal effect: je laat je telefoon aan iemand anders zien die vervolgens ook mee gaat doen of je wisselt onderling branded content uit.
D2C, het grootste mobile marketing bedrijf van Japan, onderdeel van NTT Docomo, liet een aantal voorbeelden zien van het gebruik van quick response (QR). Dit wordt vooral in Japan en Korea veel toegepast. Het principe is dat veel advertenties, billboards, posters en ook productverpakkingen een code bevatten die het mogelijk maakt op een eenvoudige manier naar de (iMode) campagne site te gaan. Die code kan een 2D barcode zijn die je met je camera scant of een 5 cijferige short code die je kunt intoetsen op de portal sites van alle grote Japanse operators.
In de toekomst verwacht NTT Docomo veel van ‘contactless’ toepassingen van de mobiele telefoon. In Japan kun je sinds enige tijd betalen door je mobiele telefoon in de buurt van een scanner te houden (Osaifu Ketai: mobile wallet), gebaseerd op de FeliCa chip van Sony. In Europa wordt een soortgelijk systeem ontwikkeld door het NFC consortium waar ook Philips deel van uitmaakt. In het Franse Caen loopt nu een experiment (zie artikel op contactlessnews.com). Op termijn zijn er veel marketing toepassingen denkbaar: al je klantenkaarten in je mobiel in plaats van in je portemonnee, eenvoudig extra informatie over een product opvragen in de winkel door je telefoon in de buurt te houden (of prijzen vergelijken!), etc.
Een laatste voorbeeld: het Franse bedrijf Kameleon heeft een marketing oplossing ontwikkeld die gebaseerd is op Bluetooth, maar zonder de lastige kanten daarvan. Een abri, billboard of etalage toont het Kameleon logo. Voorbijgangers kunnen vervolgens met één klik naar een eenvoudig keuzemenu gaan en informatie ophalen. Kortom: via je mobiele telefoon kun je reageren op allerlei real world locaties en objecten. Ik ben benieuwd hoe snel deze ontwikkelingen zullen gaan en wie daarbij in Nederland het voortouw gaan nemen…
Verder lezen over Games
Gaming23.04.2024
Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Gaming15.04.2024
Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt
Gaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Gaming20.03.2024
Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film
Gaming20.03.2024
De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting
Verder lezen over Philips
Entertainment22.02.2024
De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV
Met een helderheid van 3.000 nits, Ambilight Plus en meer!Gadgets09.01.2024
Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand
Nieuws21.12.2023
Philips haalt honderden MRI-scanners terug wegens ontploffingsgevaar
Gadgets12.12.2023
Philips The One review: Is deze 4K-Ambilight TV goed genoeg?
Gadgets25.10.2023
Een pop-up barber op tramstation Leidseplein
Gadgets08.09.2023
Charmeoffensief van Matter: Nuki, Yale en Fritzbox! gaan ervoor
Gadgets05.09.2023
Doe jij geen oog dicht? Philips komt met nieuwe slaapkoptelefoon
Weg met gesnurkGadgets01.08.2023
Philips Hue krijgt nu ook beveiligingscamera’s
Verder lezen over Sony
Gadgets18.03.2024
Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd
Ode aan de camcorderGaming15.02.2024
Sony: PlayStation 5 is bijna end of life
Gaming01.02.2024
Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play
Technology29.01.2024
Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat
Maar hij is niet dood hoorGadgets11.12.2023
Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten
Gadgets29.11.2023
Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s
Gadgets13.11.2023
Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek
Gaming10.10.2023