Mobile Marketing: waar gaat het heen (2)

Vorig artikel Volgend artikel
1133602129_1132935398top_logo.gif

Op de European Mobile Marketing Conference eerder deze week was één ding duidelijk: mobile marketing is hot. Uit de gepresenteerde cases bleek dat het stadium van kleinschalige experimenten nu toch echt voorbij is. Voorbeelden van het Duitse 12snap lieten zien wat merken als McDonalds en Coca Cola de afgelopen jaren hebben gedaan. Voor dergelijke campagnes mocht 12snap overigens al vier keer een leeuw ophalen in Cannes.

Opvallend is dat het gebruik van push (b.v. outbound SMS) in deze campagnes eigenlijk geen rol van betekenis speelt: het gaat juist om de pull. Op de productverpakking worden codes gezet die via de mobiel kunnen worden ingeruild voor mobiele goodies zoals ringtones, wallpapers en (JAVA) games. De content wordt zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt door samen te werken met populaire films of tekenfilmseries. De producenten van deze content zijn bereid te betalen voor het bereik dat ze op deze manier realiseren: win/win dus. Ook is er een viraal effect: je laat je telefoon aan iemand anders zien die vervolgens ook mee gaat doen of je wisselt onderling branded content uit.

D2C, het grootste mobile marketing bedrijf van Japan, onderdeel van NTT Docomo, liet een aantal voorbeelden zien van het gebruik van quick response (QR). Dit wordt vooral in Japan en Korea veel toegepast. Het principe is dat veel advertenties, billboards, posters en ook productverpakkingen een code bevatten die het mogelijk maakt op een eenvoudige manier naar de (iMode) campagne site te gaan. Die code kan een 2D barcode zijn die je met je camera scant of een 5 cijferige short code die je kunt intoetsen op de portal sites van alle grote Japanse operators.

In de toekomst verwacht NTT Docomo veel van 'contactless' toepassingen van de mobiele telefoon. In Japan kun je sinds enige tijd betalen door je mobiele telefoon in de buurt van een scanner te houden (Osaifu Ketai: mobile wallet), gebaseerd op de FeliCa chip van Sony. In Europa wordt een soortgelijk systeem ontwikkeld door het NFC consortium waar ook Philips deel van uitmaakt. In het Franse Caen loopt nu een experiment (zie artikel op contactlessnews.com). Op termijn zijn er veel marketing toepassingen denkbaar: al je klantenkaarten in je mobiel in plaats van in je portemonnee, eenvoudig extra informatie over een product opvragen in de winkel door je telefoon in de buurt te houden (of prijzen vergelijken!), etc.

Een laatste voorbeeld: het Franse bedrijf Kameleon heeft een marketing oplossing ontwikkeld die gebaseerd is op Bluetooth, maar zonder de lastige kanten daarvan. Een abri, billboard of etalage toont het Kameleon logo. Voorbijgangers kunnen vervolgens met één klik naar een eenvoudig keuzemenu gaan en informatie ophalen. Kortom: via je mobiele telefoon kun je reageren op allerlei real world locaties en objecten. Ik ben benieuwd hoe snel deze ontwikkelingen zullen gaan en wie daarbij in Nederland het voortouw gaan nemen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies