Verdeling inkomsten bedreiging video on demand

Vorig artikel Volgend artikel
1133229645mobileVideo

Tijdens een conferentie over mobiele en online video diensten is gebleken dat niet de techniek of het uitblijven van de vraag vanuit de markt de grootste bedreigingen vormen voor het eventuele succes van Video On Demand diensten, maar de falende onderhandelingen tussen aanbieders en distributeurs over de verdeling van de inkomsten.

Hoewel er wel al enkele kleinere deals gesloten zijn in Europa tussen mediabedrijven als Time Warner en Universal aan de ene kant en (telecom)providers als Deutsche Telekom, Fastweb en France Teleoom aan de andere kant, is het aanbod vaak nog te beperkt om voldoende kritische massa te genereren voor het (financiële) succes van Video On Demand, zo bleek tijdens de conferentie.

Een van de oorzaken voor de langdurige onderhandelingen is dat telco's vaak al jarenlang miljarden hebben geïnvesteerd in de technologie. Deze investeringen wil men natuurlijk op z'n minst terugverdienen, liefst met voldoende winst. Aan de andere kant staan de mediabedrijven die al jaren te kampen hebben met teruglopende inkomsten door download-piraterij en in Video On Demand een nieuwe cashcow zien die een (groot) deel van dat omzetverlies zou moeten opvangen. Lees verder op MC

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies