Philips (te laat?) met $20 GSM naar China

Vorig artikel Volgend artikel
1131807086philipsphone

Onze nationale electronica gigant Philips wil tussen nu en 2008 een mobiele telefoon introduceren die minder kost dan 20 dollar, ofwel 17 Euro.

Het is de bedoeling dat het toestel gaat voorzien in (een deel van) de honger naar goedkope toestellen in landen als China, India maar ook in Zuid Amerika en Oost Europa.

Voor de ontwikkeling (en waarschijnlijk ook de productie) heeft Philips inmiddels een R&D afdeling in Shanghai geopend en het toestel zal uiteindelijk ook als eerste in China op de markt gezet worden.

Ik hoop voor Philips dat ze het toestel ruim voor 2008 op de planken hebben liggen, anders zouden ze wel eens achter het net kunnen vissen in de, nu nog, lucratieve mobiele Chinese vijver. Het feit dat ze zeker niet de eerste zijn die zo'n toestel op de markt zet en een simpel rekensommetje zeggen voldoende.

China heeft in potentie ruim 900 miljoen mobiele klanten op 1,2 miljard inwoners (baby's en 70-plussers niet meegerekend). De afgelopen maanden steeg het aantal mobiele abonnees met gemiddeld ruim 25 miljoen per maand. Eind september hadden 377 miljoen Chinezen al een GSM.

Stel, Philips introduceert zijn low-end toestel in november 2007, ofwel over 24 maanden. Tegen die tijd, er van uitgaande dat de groei op hetzelfde nivo blijft, zijn er zo'n 600 miljoen mobiele bellers meer dan nu (24 x 25 miljoen), hetgeen het totaal aantal mobiele abonnees op ruim 970 miljoen zou brengen. Of er voor Philips dan nog veel eer te behalen valt is dan dus allerminst zeker.

Natuurlijk is een voorspelling als deze voor een groot deel afhankelijk van aannames, maar zo heel onwaarchijnlijk zijn die in dit geval niet. Gezien de groei van de Chinese economie, de vraag naar (goedkope) mobiele telefoons en externe factoren als de 'verwestering' van de samenleving en de komst van de Olympische Spelen is de kans dat de explosieve groei de komende twee jaat doorzet op z'n minst zeer aannemelijk.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies