Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het grootste gedeelte van alle mobiele applicaties bieden de ontwikkelaars weinig mogelijkheden om inkomsten te genereren. Maar de meeste apps hebben dan ook een andere doelstelling. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Gartner. Er wordt opgemerkt dat minder dan één op tienduizend applicaties voor de betreffende ontwikkelaar voor een commercieel succes zal zorgen.
Gartner stelde daarbij vast dat 90% van alle betaalde apps minder dan 500 keer per dag worden gedownload, terwijl ook de inkomsten onder de grens van 1.250 dollar blijven. Door de toenemende concurrentie zal die situatie er niet beter op worden. “De massale productie van mobiele applicaties zou de veronderstelling kunnen wekken dat een nieuwe sector met grote potentiële inkomsten is aangeboord,” aldus Ken Dulaney, analist bij Gartner. “In werkelijkheid blijkt echter dat de meeste toepassingen geen enkele winst genereren.”
De apps hebben volgens Dulaney een hyperactieve markt gecreëerd, waarbij gratis applicaties van hoge kwaliteit ook de verwachtingen en eisen tegenover betaalde toepassingen hebben doen toenemen. De onderzoekers voegen er aan toe dat zowel in de AppStore van Apple als PlayStore van Google inmiddels meer dan één miljoen applicaties worden aangeboden.
Het massale aanbod maakt het volgens Gartner voor de consument onmogelijk om een overzicht te krijgen van alle ontwikkelingen die aan het publiek worden aangeboden. Het succes is dan ook bijna uitsluitend weggelegd voor applicaties die in sociale netwerken of door persoonlijke contacten worden aanbevolen. “Toch hoeft het gebrek aan commercieel succes voor de sector geen fundamenteel probleemte vormen,” wordt er opgemerkt. “Een grote groep applicaties is immers niet ontwikkeld om rechtstreeks inkomsten te genereren, maar wordt gebruikt om andere activiteiten van bijvoorbeeld ondernemingen, zoals een catalogus of promoties, te ondersteunen.”
Gartner merkt verder op dat over 3 jaar 94,5% van alle beschikbare applicaties gratis zal worden aangeboden. “Dat betekent echter ook dat de ontwikkelaars steeds op zoek zullen dienen te gaan naar alternatieve zakelijke modellen om hun applicaties een rendabele bestemming te geven,” voeren de onderzoekers aan.
Verder lezen over Apps
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Online06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Mobile12.12.2023
Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig
Online06.12.2023
Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu
Verder lezen over Developers
Technology18.10.2023
Dit zijn de 20 baanbrekende uitvindingen die kans maken op de James Dyson Award 2023
Online18.10.2023
Buitenlandse professionals oplossing voor tekort software ontwikkelaars
Technology13.07.2023
IT-vacaturebank No Fluff Jobs pleit voor salaris-transparantie
Social Media05.06.2023
Waarom dure API’s problematisch zijn voor het internet
Technology22.02.2023
Aan de slag met Kubernetes: wat je moet weten
Gadgets25.10.2022
Raspberry Pi? Je kunt ook Odroid proberen
Technology24.10.2022
Prometheus biedt een kijkje in de wereld van grote developers
Marketing06.09.2022