eMarketer heeft gekeken naar omzetontwikkelingen bij Google, Facebook en Twitter de afgelopen jaren en deze ontwikkeling geëxtrapoleerd tot 2015. Bij Google zien we dat de omzet nog steeds voor het grootste gedeelte gegenereerd wordt door desktopgebruikers, maar dat het gebruik van mobiel dit jaar naar verwachting al voor 19,1% van de totale omzet uit advertenties zorgt.
In onderstaande tabel is ook de omzet die niet vanuit search komt, maar vanuit getoonde advertenties op een site, wat maar een klein deel is van de totale advertentie inkomsten bij Google, maar ook hier zien we een verschuiving richting mobiel.
Bij Facebook en Twitter is de advertentieomzet spectaculair verschoven richting mobiel. Kwam in 2011 bij beide sociale netwerken de omzet nog volledig van PC-gebruikers, inmiddels is bij Facebook al meer dan 40% afkomstig van mobiel. Bij Twitter ligt dit percentage nog hoger: meer dan de helft (55%) komt inmiddels af van advertentie inkomsten bij mobiele gebruikers.
Het gebruik van diverse mobiele devices, zoals smartphones en tablets heeft grote invloed op het gebruik van internet en dus op advertentie inkomsten. Persoonlijk lijken mij de prognoses wat aan de voorzichtige kant, ik vermoed dat de verschuiving richting mobiel veel sneller zal gaan dan in de tabellen aangegeven wordt, maar verneem graag jullie mening hierover wanneer jullie er anders over denken!
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024