Aankoopproces wordt via mobiel vaak vroegtijdig afgebroken

Vorig artikel Volgend artikel
Aankoopproces wordt via mobiel vaak vroegtijdig afgebroken

Mobiele shoppers zijn snel geneigd om hun digitale winkelwagen achter te laten en de online shop te verlaten zonder een aankoop te hebben gedaan. Zo blijkt uit onderzoek van Jumio onder meer dan tweeduizend Amerikaanse consumenten.

Ongeveer 66% van de respondenten breekt het mobiel aankoopproces vroegtijdig af. Er kunnen verschillende redenen worden gegeven voor het fenomeen, maar de onderzoekers benadrukken dat de retailers voor een eenvoudig en gebruiksvriendelijk mobiel aankoopproces moeten zorgen indien ze in de toekoms willen vermijden dat klanten de shop blijven verlaten zonder aankoop gedaan te hebben.

Het grootste gedeelte van de consumenten laat de digitale winkelwagen achter omdat ze zich niet comfortabel voelen met de aankoop, vooral omdat ze twijfels hebben over het mobiel verstrekken van informatie over hun kredietkaart (51%). Daarbij bleken vrouwen (54%) meer vragen over mobiele veiligheid te hebben dan mannen (47%). Ook 55plussers tonen zich meer argwanend (62%) dan de leeftijdscategorieën tussen vijfenveertig en vierenvijftig jaar (59%) en achttien en vierendertig jaar (45%). Ook werd gewezen op de lange procedures die moeten worden gevolgd om de aankoop af te ronden (47%).

Mobiel shoppen vertegenwoordigt op dit ogenblik wereldwijd al 15 procent van de wereldwijde online retail-omzet en kent een steeds snellere groei,” merkt Daniel Mattes, chief executive van Jumio, op. “Consumenten maken van de verbeteringen in de technologieën voor smartphones en tablets en de groeiende aanbod gebruik om hun mobiel shopgedrag uit te breiden. Een groot aantal shoppers blijkt echter om een aantal uiteenlopende redenen uiteindelijk toch af te zien van de geplande mobiele aankopen. Er moeten dan ook inspanningen worden gedaan om het mobiele aankoopproces te verbeteren en het gevoel van onveiligheid bij de consument weg te werken.” 

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies