Nederland koploper op gebied van m-commerce

Vorig artikel Volgend artikel
Nederland koploper op gebied van m-commerce

Mobile shopping, ofwel m-commerce, verovert Nederland, zo is te concluderen uit de Zanox Mobile Performance Barometer. Daaruit blijkt dat het m-commerce aandeel van de geboekte omzet uit online sales in Nederland het laatste kwartaal van 2012 steeg tot 9,1%. Dit is een groei van 419% ten opzichte van het laatste kwartaal in 2011. Nederland loopt hierbij ver vooruit op de opvolger Scandinavië waar het m-commerce aandeel groeide met ‘slechts’ 150%.

Heel Europa omarmt m-commerce, zo blijkt uit de barometer. In het laatste kwartaal van 2012 bedraagt het m-commerce aandeel in Europa gemiddeld 5,6%, tegenover 2,2% in datzelfde kwartaal in 2011. In Duitsland groeide het m-commerce aandeel met 105%, tot een aandeel van 5%. In Polen steeg het m-commerce aandeel van 1,2% in het laatste kwartaal van 2011 naar 1,7% in het laatste kwartaal van 2012. Spanje toonde de laagste groei, slechts 72% in vergelijking met vorig jaar. Toch omvat m-commerce daar nog altijd 6,2% van de totale e-commerce.

iPad
Met een aandeel van 54,2%, blijkt de iPad veruit het populairste platform te zijn om mobiele aankopen mee te doen. Ook ligt de conversie naar een verkoop aanzienlijk hoger. De gemiddelde conversie van een iPad is 2% terwijl dit bij andere mobiele apparaten rond de 0,5% schommelt. Dit komt door de betere toegankelijkheid van de webshops op een tablet. De conversie van een tablet is dan ook vergelijkbaar met die van een PC. Het aankopen doen gebeurt vooral op 'iPad Sundays', zo blijkt uit de wekelijkse pieken op zondagen. Consumenten doen vooral op zondagen vanaf hun iPad alle aankopen. Ook de kerstaankopen zijn terug te zien in de mobiele cijfers: de Barometer toont aan dat het aantal transacties blijft groeien tot 21 december, de zondag voor Kerst. Vlak voor en tijdens de Kerst daalt het aantal aankopen sterk, waarna het zich vlak na Kerst weer herstelt.

Nederland
'De Nederlandse consument is in vergelijking met de rest van Europa erg vooruitstrevend als het aankomt op mobiel winkelen', zegt Hatice van Leeuwen, Head of Publishers bij Zanox. 'Wat wij zien is dat de smartphone vooral wordt gebruikt in de oriënterende fase van de customer journey. Men wil informatie verkrijgen op een korte en snelle manier. De tablet wordt juist weer gebruikt om de werkelijke aankoop te doen. Daar moeten klanten hun strategie op afstemmen. We hebben ervaring met de uitvoering van mobiele campagnes en bieden reeds verschillende mobiele oplossingen aan waarin deze andere vormen van KPI's worden gehanteerd. In plaats van vergoedingsmodellen gebaseerd op sales, zouden adverteerders zich bijvoorbeeld kunnen focussen op vergoedingen op basis van het aantal app-downloads, informatieaanvragen, sms'jes of telefoontjes dat een adverteerder binnen krijgt.'

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies