Mobiele inspirator: Mark de Bruin [interview]

Vorig artikel Volgend artikel
Mobiele inspirator: Mark de Bruin [interview]

Mobylizr werkt voor Dutchcowboys aan een reeks interviews met interessante en inspirerende professionals uit het mobiele werkveld. Dit keer interviewden we Mark de Bruin die vanuit ANWB een stempel drukt op mobiel en online marketing. Hij geeft ons een mooi inzicht in zijn visie op 2012 en 2013 maar stelt ook de vraag waarom er nog geen goede meetsystemen zijn voor mobiele advertentie campagnes.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Mijn naam is Mark de Bruin en ben Strategisch Marketeer Online bij de ANWB. Nadat ik eerst als Innovatie Consultant op de afdeling Strategie & Innovatie online concepten bedacht bij de ANWB en merkte dat de uitvoering en het vermarkten niet probleemloos verliepen heb ik besloten daar zelf in te stappen. Gelukkig vonden ze dat bij de ANWB ook een goed idee en nu kan ik de concepten die ik eerst bedacht zelf realiseren op de afdeling Marketing & Sales. Word er op de Marketingafdeling gedacht aan nieuwe online technieken, dan denken ze aan Mark. Mobile & apps spelen vaak een centrale rol bij de online mobiliteits concepten waar ik verantwoordelijk voor ben. Apps waar ik niet zonder kan (uitgezonderd mijn eigen apps): Spotify, Twitter, NOS en TomTom.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Bij mijn vorige werkgever bedacht en realiseerde ik in de periode 2006-2011 de mobiele strategie van 9292, daarnaast schrijf ik al jaren over mobile en social op Marketingfacts. Bij mijn huidige werkgever heb ik onlangs een mooie storytelling actie rondom elektrische auto’s achter de rug. Lees meer over dit project hier: ANWB electrisch rijden storytelling

maar duizenden mensen met een speciale app zijn vastgelegd terwijl ze voor de eerste keer elektrisch rijden ervaarden.

Vervolgens werd er een olievlek op social media bereikt doordat deze proefrijders de filmpjes gingen delen en gesprekken hadden over elektrisch rijden. Erg gaaf om te doen. Daarnaast ben ik al veel maanden bezig met een ambitieus project dat ANWB Onderweg (http://www.anwb.nl/onderweg) heet. Dat is een app waarin de belangrijkste mobiliteitsdiensten gebundeld worden zoals verkeer, parkeren, tanken, openbaar vervoer en wegenwacht. De komende maanden wordt dit concept verder uitgebreid met een multimodale routeplanner en een parkeerdienst: ANWB Parkeren waarmee je op straat je parkeergeld kunt gaan betalen.


Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Mobile is inmiddels echt doorgedrongen tot de gereedschapskist van iedere marketeer. Je ziet gelukkig ook steeds meer toegevoegde waarde diensten ontstaan waar de vertaling naar mobile ook gepaard gaat met nieuwe functies en mogelijkheden gebruikmakend van de toestelfuncties als locatiebepaling, foto, video en sharing.


Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkelingen verwacht je het meest in 2013?

Iets waar momenteel veel mee bezig ben (en wat zeer interessant is voor een bedrijf als de ANWB) is de connectie tussen de auto en de smartphone. Naast locatiebepaling is ook motormanagement informatie erg interessant. In je auto gaan allerlei interessante informatiestromen rond die als je connectiviteit en locatiebepaling eraan toevoegt een schat een nieuwe diensten mogelijk maken. Ik verwacht dus dat de smartphone een steeds grotere positie in de auto gaat krijgen. Niet alleen als scherm, maar zeker ook als enabler.

  

Daarnaast verwacht ik in 2013 ook veel van m-commerce: betalen met je mobiel. En niet alleen producten en diensten uit webwinkels of je parkeergeld op straat of je lunch afrekenen met de NFC chip in je telefoon, maar vooral concepten die ook nog locatiebepaling slim gebruiken zoals Shopkick:


Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken? Ik denk dat de focus op lossen internetkanalen als mobile en social gaat verdwijnen. Alles is internet en juist de kracht zal zitten in online platformen waar websites, apps en social met elkaar geïntegreerd zijn en elkaar versterken. Concepten die slechts uit alleen mobile bestaan, zullen in de toekomst minder succesvol worden is mijn verwachting.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel? Een bedrijf als Square dat de gevestigde orde omver blaast door van je smartphone een betaalterminal te maken, deelconcepten als Peerby en Snappcar en bedrijven die gebruikmaken van alle sensoren op je telefoon en daar weer nuttige en nieuwe diensten van maken zoals Ginger.io waar je telefoon je op basis van je eigen gedrag je gaat vertellen wanneer je ziek wordt.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

Waarom zijn er geen waterdichte meetsystemen voor mobiele advertentiecampagnes? Zo blijft mobiel adverteren nog jarenlang in de kinderschoenen staan. Afgelopen jaar een paar campagnes gedaan, maar bijna nooit het gevoel gehad dat ik waar voor mijn geld kreeg omdat er lastig causale verbanden te leggen waren. Ik weet zelf ook het antwoord niet, maar het zou mooi zijn als je de volgende keer iemand interviewt die wel het antwoord weet.

Meer content

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies