Mobiele inspirator: Lukas Pauka [interview]

Vorig artikel Volgend artikel
Mobiele inspirator: Lukas Pauka [interview]

Het derde interview uit de serie interviews met mobiele inspirators. In dit interview aandacht voor Lukas Pauka, manager concepts bij Hyves en mede verantwoordelijk voor het Mobile First event waar Hyves partner van is. Hyves ondergaat veel veranderingen en is steeds meer mobiel gefocussed.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Als manager concepts bij Hyves ben ik de creatieve sparringspartner voor bureau's en adverteerders die gebruik maken van het social advertising platform binnen Hyves en de initiator van het mobiele sociale campagne platform binnen het Hyves netwerk. Daarnaast heb ik samen met Mark de Kock van Mobilyzr het Mobile First event opgezet. Mijn favoriete apps; Booking.com; tijdens het rijden bepalen waar je die avond gaat slapen, geweldig, iMachine; beats en opzetjes maken voor nieuwe tracks terwijl ik lekker op het strand lig. Kakhiel; tja... en natuurlijk Evernote voor alle ideeen en concepten die je 'on the go' bedenkt.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen? 

Concepten van mijn hand die sommige zullen kennen zijn 'Marco Borsato's Helden' en '3FM Serious Request Hyve5' en natuurlijk alle mobiele sociale campagnes binnen het Hyves netwerk.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Ik denk dat de belangrijkste trend dit jaar is dat het duidelijk wordt dat (mobiele) trends op zichzelf aan het veranderen (lees versnellen) zijn. Angry Birds had een levensloop van een half jaar, WordFeud moest het met drie maanden doen en SongPop was na een maand alweer op de achtergrond geraakt. Deze producten zijn in beginsel viraal en verspreiden zich in razend tempo. Daarnaast worden de bedrijven steeds efficienter en kunnen ze in korte tijd een game of applicatie laceren. Deze trend zal zich verder doorzetten. Dit jaar gaan er games en apps gelanceerd worden die in een week of misschien zelfs een dag 100mln gebruikers aantrekken en de week erop alweer kwijtraken

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

Ik verwacht dat een van de meest verrassende ontwikkeling het aanbod aan gratis Wifi zal zijn. In Groningen doet Ziggo al een interessante proef hiermee en ik denk dat reuzen als UPC snel zullen volgen. Dit heeft naast grote gevolgen voor mobiele operators ook gevolgen voor mobiel gebruik in het algemeen, dit zal verder intensiveren en internet gebruik op mobiel zal verder doorgroeien.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Je telefoon wordt steeds meer je connector met de wereld. Ieder jaar wordt deze slimmer, sneller en beter connected. Merken die zo dicht mogelijk op de klant willen zitten moeten zich steeds meer richting het op het mobiele device begeven. Belangrijk hierbij is dat de producten en diensten die er ontwikkeld worden leuk, relevant en context specifiek zijn. Met dat laatste bedoel ik dat deze diensten en producten rekening houden met wie het gebruikt. Op welk tijdstip deze gebruikt worden en natuurlijk waar de gebruiker zich bevindt.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Ik ben gek op kleine organisaties die risico's durven te nemen zoals Fonkmobile. Wat zij hebben gedaan voor Jumbo met de iPawn vind ik erg bijzonder. Ze waren gevraagd apps te maken van de bekende Jumbo spellen en vervolgens hebben ze niet alleen een heel vooruitstrevend product ontwikkeld maar samen met Jumbo deze geïntegreerd in de bedrijfsstrategie van de organisatie. Dit soort processen gaan we meer zien. Bedrijven die hun voordeel willen doen met het constant veranderende medialandschap zullen goed naar zichzelf moeten kijken en hun organisatie zo inrichten dat ze beter kunnen omgaan met het constant veranderende medialandschap.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag beantwoorden?

Noem een grote opportunity in de markt die volgens jou onderbelicht blijft; er is nog geen noemenswaardig Nederlands mobiel gaming platform, ongelofelijk.

Meer content

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies