Mobiele inspirator: Ben van der Burg [interview]

Vorig artikel Volgend artikel
Mobiele inspirator: Ben van der Burg [interview]

In dit tweede interview, van de reeks interviews met inspirerende mensen uit de Nederlandse mobiele branche, staat Ben van der Burg centraal. Deze oud schaatser is al jaren actief binnen de mobiele sector, meest recent als commercieel directeur bij Triple-IT. Daarnaast is hij een vaste gast en columnist bij BNR nieuwsradio .    

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?
Ik ben Ben. Ben van der Burg. Ik werk bij Triple IT als Commercieel Directeur. Ik gebruik de applicaties Facebook, Twitter, Zite, NRC en FD. Ook zonder deze applicaties kom ik de dag door, maar ik vind ze wel boeiend, interessant en prettig.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?
Je zou ons kunnen kennen van The Voice Kids Game, de Singing Sunday applicatie, Vodafone Thuis TV, Sport1 en Film1 applicatie en nog veel meer van dat soort applicaties en mobiele producties waar je blij van wordt.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?
Het boeiende aan 2012 is tweeledig. Aan de ene kant geniet ik dat mobiel internet (bijna) zo gewoon is als telefoneren. Denk aan het getal dat 86% van de jongeren tot 25 jaar op zijn mobiel op internet is gegaan. Dat brengt met zich mee dat iedereen 'iets' met mobiel wil. Aan de andere kant ben ik blij dat het besef door begint te dringen bij de mensen uit de mobiele branche dat gewoon een app. maken of gewoon iets met mobiel doen geen zin heeft. Dat mensen ervan doordrongen worden dat de aloude adagio's van onderscheiden, relevantie design, etc. belangrijk zijn. Anders verdwijn je in de zee van middelmatigheid en heb je niets aan je mobiele aanwezigheid.

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?
Ik verwacht veel van de verbinding online - offline. In dat verlengde m-commerce, location based marketing en tegen beter weten in: ik wil nu eindelijk mobile payment goed hebben!

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?
Ik gooi er een cliche in: Op de mobiel komt alles samen, zelfs je merk beleving. Toch denk ik dat het accent meer op de conversie komt te liggen. Conversie in de zin van: vergelijken, korting, kopen. Daarnaast geloof ik in hardware extensies, denk aan Square of Node. Ik wil namelijk niet een aparte hartslagmeter om moeten doen tijdens het hardlopen. Mijn hartslagmeter moet connected zijn met mijn iPhone (kan al, weet ik). En om nog verder te dromen. Ik wil niet mijn hartslag meten, ik wil mijn lactaat, koolhydraten spiegel en psychische toestand weten tijdens het hardlopen. Mijn mobiel leert me mijn gevoel kennen.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?
Nike, die zoveel verder gaat dan een schoenen verkopen. Ze verbreden de Nike experience naar het mobiele kanaal. Normaal zouden een applicaties als Runkeeper of Strava marktleider moeten zijn, omdat ze klein en snel zijn, maar toch wint Nike plus.

Mark de Kock