Tablet en smartphone hebben afzonderlijke piekuren

Vorig artikel Volgend artikel
Tablet en smartphone hebben afzonderlijke piekuren

Consumenten gebruiken de smartphone over de hele dag, terwijl het gebruik van tablets vooral tijdens de avond sterk toeneemt. Dat is de conclusie van een rapport van het bedrijf Jumptap naar het gebruik van de iPad en de iPhone van Apple.

Beide apparaten blijken tijdens de voormiddag minder dan gemiddeld gebruikt te worden, hoewel de iPhone relatief dicht bij dat gemiddelde blijft. Daarentegen ligt het gebruik van de iPhone tussen acht uur 's avonds en middernacht 52 procent boven het gemiddelde. Tijdens die periode ligt het gebruik van de iPad zelfs 87 procent boven het gemiddelde. In het algemeen blijft de iPhone meer rond het algemeen gemiddelde variëren, terwijl de iPad vooral tijdens de avond aan populariteit wint.

Het is voor de adverteerder cruciaal om een inzicht te hebben in het gebruik van mobiele apparaten,” merken de onderzoekers op. “Marketeers moeten er rekening mee houden dat het smartphone-publiek en het tablet-publiek op verschillende ogenblikken van de dag zouden moeten worden benaderd om een maximale impact te genereren.” Vooruitkijkend naar de eindejaarsfeesten merkt Jumptap onder meer op dat het aantal clicks op kerstavond, kerstdag en nieuwjaarsavond met ongeveer 10 procent zal stijgen tegenover het dagelijks gemiddelde. Op nieuwjaarsdag moet volgens de onderzoekers een stijging met meer dan 35 procent worden verwacht. 

Uit het onderzoek blijkt dat vooral voor de restaurantsector een specifiek tijdstip voor reclames bijzonder veel voordelen kan opleveren. “In die sector wordt tussen maandag en woensdag een constant dalende trend in het aantal clicks opgemerkt, vooraleer er opnieuw een groei naar het weekend wordt opgetekend,” stipt Jumptap aan. “De clicks in de restaurantsector bereiken een dieptepunt tussen en woensdag en donderdag met een score van 50 procent beneden het gemiddelde, terwijl tijdens het weekend een niveau van 50 procent boven het gemiddelde wordt opgemerkt. Gecombineerd met het verschillend gedrag op smartphones en tablets, kan de sector veel gerichter consumenten bereiken.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies